Michal Kaščák o financiách a zákulisí budovania Pohoda festivalu

Zakladateľ a organizátor Michal Kaščák v najnovšej epizóde podcastu Biznislab otvorene hovoril o tom, prečo sa rozhodol budovať festival na princípoch namiesto čisto komerčného prístupu.

Michal Kaščák o financiách a zákulisí budovania Pohoda festivalu

Michal Kaščák o financiách a zákulisí budovania Pohoda festivalu

Zakladateľ a organizátor Michal Kaščák v najnovšej epizóde podcastu Biznislab otvorene hovoril o tom, prečo sa rozhodol budovať festival na princípoch namiesto čisto komerčného prístupu.

Michal Kaščák o financiách a zákulisí budovania Pohoda festivalu

Umelecká oslava slobody namiesto biznis modelu

Festival Pohoda má za sebou takmer tri dekády histórie a v roku 2024 získal ocenenie Najlepší stredne veľký festival v Európe. Michal Kaščák definuje Pohodu ako „umeleckú oslavu slobody". Jadrom festivalu je „stretnutie slobodomyseľných ľudí, ktorí chcú spolu osláviť pestrosť umenia, chcú spolu stráviť čas". Podľa neho Pohoda nie je len o dobrých kapelách, ale o stretnutí ľudí, ktorí chcú žiť spoločne v priestore, kde sa cítia bezpečne, slobodne a férovo.

Hoci pripúšťa, že „častokrát sme stáli pred touto otázkou, či je možné z festivalu urobiť štandardnú firmu s pozitívnymi ekonomickými výsledkami", dodáva: „už dávno sme sa rozhodli, že Pohodu takto budovať nebudeme". 

Na jednej strane stoja biznisové príležitosti: predaj tvrdého alkoholu, zákaz vlastných nápojov a jedál, nestropovanie cien gastra, ktoré by v štandardnej firme boli jasnou cestou pre zvyšovanie obratu. 

Antibiznisové rozhodnutia s jasným poslaním

Na jednej strane stoja biznisové príležitosti: predaj tvrdého alkoholu, zákaz vlastných nápojov a jedál, nestropovanie cien gastra, ktoré by v štandardnej firme boli jasnou cestou pre zvyšovanie obratu. Na strane druhej sú silné hodnoty, ktoré v prípade Pohody víťazia, a aj vďaka nim sa každoročne na festival vracia približne polovica verných návštevníkov. 

"Robiť festival, kde môžete priniesť všetko okrem skla a zbraní, kde sa po nociach cítite bezpečne a kde vás nepreplatí pivo za deväť eur, tak to nie je biznisový model. Ale aj tak som ešte nikdy tieto rozhodnutia neoľutoval," dodáva Míchal. 

Transparentnosť aj v ťažkých časoch

Pohoda v posledných rokoch prešla ťažkými časmi. Situáciu skomplikovala predovšetkým pandémia, kedy firma s 12 členným celoročným tímom zamestnancov fungovala ako firma bez základného zdroja príjmu, ktorým je festival. Po dobrom roku 2022 prišla v roku 2023 nižšia návštevnosť, k čomu sa pridalo aj nešťastie v podobe predčasného ukončenia festivalu kvôli búrke.

Situáciu sa im podarilo nielenže zastabilizovať, ale aj výrazne vylepšiť viacerými spôsobmi: museli sa zvýšiť ceny lístkov, zvýšiť nároky na partnerov a nájsť investora, ktorým sa stal Crowdberry.

Michal Kaščák si stojí za tým, že otvorená komunikácia je dôvod, prečo s nimi partneri a fanúšikovia ostávajú aj v ťažkých časoch. Hovorí: „Nie je umenie robiť festival, keď je pekne a všetko ide samo. Umenie je zostať férový aj vtedy, keď je zle."

Customer experience ako základ úspechu

Pohoda sa stala lovebrandom predovšetkým vďaka zážitku - customer experience pre návštevníkov. Podľa Kaščáka „základ festivalu podľa mňa tvorí jeho atmosféra, čiže návštevníci, návštevníčky". Na to, aby atmosféra vznikla, je dôležitý nielen program, ale aj „služby, prístup k ľuďom, bezpečnosť a vytvorenie priestoru, kde sa ľudia môžu cítiť slobodnejšie".

Najväčšou odmenou je, keď ľudia natoľko dôverujú festivalu, že sa rozhodnú kúpiť lístky ešte predtým, ako poznajú line-up. Tento typ dôvery je podľa Kaščáka „obrovské ocenenie" a zároveň „obrovský záväzok".

Multigeneračný festival s jasným smerom

„Mnohé festivaly robia chybu, že sa zameriavajú na najbohatšiu časť festivalových návštevníkov, čo sú ľudia v strednom veku, a mladí ľudia ako keby z nich zmizli", dodáva Michal. Pohoda je multigeneračný festival, ktorý rastie spolu s publikom. Jadro tvoria mladí ľudia v priemere okolo 25 rokov, no nechýbajú ani rodiny s malými deťmi či starší návštevníci. 

Hodnoty ako neprenosná identita

Na záver sa Daniela pýtala: „Nerozmýšľali ste nad expanziou? Značka je silná, know-how máte, koncept funguje…“

„Nie,“ odpovedá Michal jednoznačne. Festival je totiž s miestom úzko spätý — nie len prakticky, ale emocionálne. „Letisko v Trenčíne vnímam ako najlepší festivalový priestor na svete.“ Zároveň však dodáva, že ak by raz bolo nutné odísť, verí, že značka má silu uspieť aj inde — bez toho, aby musela predať svoju dušu.

A čo inšpiruje organizátora Pohody?

Michala Kaščáka inšpiruje najviac „stretávanie sa s ľuďmi". Rád číta knihy a má rád aj „nič nerobenie" a ticho, v ktorom vraj počuje veľa. V poslednej dobe ho inšpiruje aj návšteva Ukrajiny, kde vidí absolútne nekonečný zdroj energie a odhodlanosť. Veľa inšpiratívnych ľudí vidí aj na Slovensku, napríklad advokáta Romana Kvasnicu. Festival Pohoda je „o stretávaní rôznych svetov", od umelcov, cez ľudí zabezpečujúcich služby až po návštevníkov.

Festival Pohoda tak zostáva príkladom toho, ako sa dá budovať úspešný projekt na hodnotách a princípoch, bez toho, aby sa obetovala autenticita v prospech krátkodobého zisku. Kaščákova vízia „umeleckej oslavy slobody" sa po takmer troch dekádach ukazuje ako životaschopná alternatíva k čisto komerčnému prístupu.

Sú vám niektoré výrazy nejasné? Pozrite uičkovskú abecedu

 

Ďakujeme za odber!
Čaká vás ešte jeden krok. Kliknite na potvrdzovací odkaz, ktorý máte v emaili.
Ups! Tento email už je registrovaný
Email už máme v databáze, skontrolujte si schránku alebo použite iný mail
Ups! Tento email je nesprávny
Email nemá správny formát
Ups! Neznáma chyba
Prosím, skúste to neskôr

Potrebujete poradiť?

S čím by ste potrebovali pomôcť?

Vyberte všetky možnosti, ktoré sa vás týkajú

Potrebujete ešte s niečím pomôcť?

Vyberte si ďalšiu oblasť

Zanechajte nám na vás kontakt

Formulár bol úspešne odoslaný.