Zo stážistu na riaditeľa marketingovej firmy

Aká bola vaša cesta zo stážistu na riaditeľa marketingovej agentúry?

Asi na úvod by som mal uviesť, že sa nevnímame ako “agentúra” v tradičných kontúrach tohto odvetvia. Aby som však nepredbiehal, odpoviem, že tá cesta bola jemne neromantická. Študoval som v Dánsku, kde sú stáže popri štúdiu povinné na dokončenie bakalára. Kým sa moji spolužiaci rozutekali po svete, ja som si povedal, že otestujem, čo sa po tých rokoch na Slovensku zmenilo. Či existuje vôbec šanca sa tu uplatniť. 

Vtedy bolo Dánsko “wow efekt” a návraty naspäť boli veľmi ťažké. Tam si človek zvykol, že sa učiteľom, napríklad, tyká. Keď študentom dávajú pedagógovia feedback, tak mu hneď nepovedia, že je idiot. Akceptujú jeho názor, aj keď je chybný, a pomôžu mu nájsť lepšie riešenie. My všetci, čo sme tam boli z východnej Európy, sme si v situácii, keď nejaký spolužiak povedal hlúposť, pomysleli, načo sa vôbec prihlásil, ale tam to tak nebrali. Má to svoje opodstatnenie. Vďaka tomuto prístupu sa študenti nebudú báť povedať svoj názor aj v budúcnosti. Stáž v Bratislave bola pre mňa testom. Dokážem sa v nejakej firme uplatniť s online marketingom, alebo sa už na Slovensko nevrátim? Firma ui42 u mňa, našťastie, obstála.

Pavol Adamcak_ui42 digital

Prečo vás to vtedy tak ťahalo práve do ui42?

Martin Krupa, zakladateľ ui42, je bratrancom mojej mamy. Práve ona mi navrhla, či sa na stáž nechcem vrátiť bližšie domov. Nikdy netušila, čo robil. Vedela len, že chlapec z Hanušoviec odišiel do Bratislavy a tam rozbehol nejakú firmu. Martin si povedal, že keďže viem po anglicky, “ovládam” marketing a oni sú firma plná ITčkárov, vyskúša to so mnou.


Dostal som úlohu vybudovať prvú verziu anglickej stránky. Obnášalo to copywriting, moje prvé online reklamy v Google AdWords a Analytics. Aby som dokázal napísať web z pohľadu zákazníka a zároveň marketingovým jazykom, brali ma na rôzne stretnutia. Museli mi ukázať, čo je programovanie pre e-shopy, čo je testovanie použiteľnosti, čo znamená webová analytika. Keďže mi to išlo dobre, dali mi ponuku.
Po čase som sa musel vrátiť a doštudovať. Na diaľku som teda začal robiť pre klientov. Skypoval som z izby na intráku a vysvetľoval im výsledky kampaní. Po návrate na Slovensko som si postupne začal hľadať kolegov a budovať tím.


Po piatich rokoch sme sa s Martinom Krupom a Robom Mrázom rozhodli, že založíme popri ui42 novú firmu, nosiacu značku ui42 digital. V nej riešime digitálnu transformáciu, marketing a všetky tie veci, ktoré nie sú o programovaní. Skôr sú o tom, že treba na web priniesť správneho zákazníka. Postupne sme sa posunuli k tomu, že nie sme len špecialisti, ktorí technicky rozumeju online marketingu. Sme konzultanti, robiaci plány, ako dosiahnuť určitý obrat a zisk pre firmy, predávajúce na internete.

Je dobré, ak si riaditeľ firmy najprv prejde rôznymi pozíciami?

Určite by som odporúčal, aby si vedúci ľudia prešli nejakým procesom. V podstate sa aj hovorí, že ak chce človek niečo riadiť, musí začať od podlahy. Mal by si skúsiť všetko. Seniorný človek musí chápať, že aby ho ľudia rešpektovali, musí začať na skromnej pozícii. Na takej, kde nie je hneď riaditeľ sveta a niečo musí dokázať. Potom je to aj poznať v organizácii, že ľudia voči nemu majú rešpekt prirodzene, nielen z mandátu.

Pavol Adamcak_ui42 digital

Čo sú dnes najväčšie výzvy výkonnostného marketingu?

Najväčšie výzvy sú dnes podľa mňa napríklad v transformácii samotného odvetvia. Je veľmi mladé a neustále sa mení. Jedna veľká výzva je schopnosť sa tomu prispôsobovať.
Keď dnes využívame nejaké nástroje a systémy, nie je istota, že tu budú aj o päť rokov. Výkonnostný marketing je už zo svojej povahy orientovaný na technológie. Človek ich musí poznať a nejako sa v nich udržiavať. To je veľký tlak na kontinuálne vzdelávanie sa.


Niekde nad tým je podľa môjho názoru aj výzva nestratiť pohľad zhora. Pre našich klientov je dôležitý rast ich biznisu. Musí byť funkčný a profitabilný, a to neobnáša len poznať copywriting, SEO či reklamu na Facebooku do hĺbky. Musíme poznať aj to, ako sú tieto veci prepojené navzájom aj vzhľadom na procesy u klienta.

To môže byť logistika e-shopu, mechanika, akou sa dáva feedback na produkt, obchodná politika, teda veci, ktoré my zdanlivo nemáme riešiť. My si nemôžeme povedať, že ak má klient zlý web, nie je to náš problém. Vždy musíme nájsť odpoveď na to, prečo online marketing nefunguje. Či to náhodou nie je aj v nejakom procese na strane klienta. Ak by sme to nerobili, limitovalo by to nás a našu prácu. A to je podľa mňa ďalšia veľká výzva v nejakom bode pochopiť. Že treba hľadať riešenia na širšie problémy.

Známi ste tým, že pomáhate e-shopom expandovať za hranice. Čo musí mať slovenský eshop, aby prerazil na zahraničnom trhu?

Musí to hlavne chcieť. Mnohým podnikateľom v tom totiž často bráni len vedomosť, že sa to dá. Za posledný rok sa to dosť zmenilo a ľudia už neriešia, či sa dá expandovať, ale skôr kam a s čím. Niekedy môže úspech na zahraničnom trhu definovať napríklad to, či tam viete dodať veci do 24 hodín. Pre ten konkrétny segment je to faktor, ktorý vás vie odlíšiť.


Dôležité je si na začiatku spraviť dôslednú analýzu trhu. Triezvo si povedať, že niekde to jednoducho nejde alebo je to príliš ťažké. Zvoliť si dobre je kľúčové. Nášmu klientovi sa stalo napríklad to, že po dvoch rokoch trápenia v Čechách išiel do Maďarska a tam zrazu fungovalo všetko, čo predtým nie.

E-shop, ktorý na zahraničnom trhu uspeje, má stratégiu. Pozná silné stránky na svojej strane, slabé stránky svojich konkurentov a hlavne má na svojej strane človeka, ktorý to fakt chce a e-shopu sa na 100 % venuje.

Pavol Adamcak_uič2 digital

Čo vás naučila práca na takýchto zahraničných expanziách?

Kvôli ambíciám na export sme zistili, že aj v Bratislave sa dá budovať vlastný medzinárodný tím, čo je veľmi dôležité. Jedine rodený človek z danej krajiny nám totiž môže napríklad vysvetliť, že texty máme síce preložené fajn, ale niečo na nich nesedí. Že sú niektoré slová, ktoré sa v danom marketingovom kontexte takto nepoužívajú. Alebo že na Ukrajine sú dvoje Vianoce po novom, či v Rumunsku je akcia Black Friday inokedy, ako všade inde vo svete.


Natívny pohľad aj na takú na prvý pohľad obyčajnú vec, akou je preklad, môže byť kľúčový. Ja síce nemám problém s tým, ak niekto niečo napíše gramaticky nesprávne. Existujú však ľudia, ktorí keď vidia na webe niečo zle napísané, prestanú mu dôverovať a nenakúpia tam.


Mentalita národa je ešte zložitejšia. Napríklad v Rumunsku ľudia milujú luxusný segment. Človek poznajúci mentalitu Rumunov a denne čítajúci ich médiá, sa dokáže oveľa lepšie prispôsobiť napríklad copywritingu, SEO, PR či kreatíve. Je to podobné, ako keď veľký e-shop z Nemecka robí kampaň na Slovensku a na reklame vidno, že jej obsah sa sem nehodí. Nie je to pre nás užitočné ani vtipné. Tak isto sa cítia Rumuni, Chorváti a Bulhari, keď si Slováci myslia, že s jedným kreatívnym konceptom v reklame dobijú celý Balkán.

Pavol Adamcak_ui42 digital

Prečo podľa vás ľudí láka marketing?

Je to podľa mňa stále relatívne pole neorané. Niekoho možno láka punk a to, že sa tu menia veci a dá sa tu rýchlo vyrásť. Je vtipné, že človek dokáže byť senior už po dvoch rokoch, pričom v iných odvetviach, ako medicína či právo, musia ľudia makať, aby sa vôbec dostali k tomu, že to môžu robiť. V marketingu môžete byť superman za dva roky.


Dôležitá je aj flexibilita a sloboda, možnosť cestovať a zároveň pracovať, čo je výsada aj pre programovanie. V inom odvetví by ťažko niekto doručil svoju prácu, ak je viazaná na fabriku, prevádzku alebo na nejaký fyzický produkt.


Marketing je nové odvetvie, ktoré dokázalo nájsť využitie aj pre iné povolania. Napríklad taký grafik či dizajnér je vlastne umelec, ktorý má zrazu silné využitie v digitálnej ekonomike. Predtým umelci urobili sem-tam nejaký plagát či obraz. V socializme ich zavolali, aby na nejakú budovu umiestnili sochu či reliéf, a dnes majú uplatnenie v digitálnej grafike, kreatíve, a podobne. Je to “znovuvynájdenie” využitia pre tie isté talenty, čo už máme.

Pavol Adamcak_ui42 digital

Prečítajte si celý článok na Heroes.sk

Prečítajte si ďalšie Pavlove zaujímavé odpovede na otázky: 

  1. Aká je šanca, že sa slovenskému e-shopu podarí preraziť na exponovanejších trhoch ako je Ázia či Amerika?
  2. Máte luxus vyberať si klientov, s ktorými budete spolupracovať?
  3. Na jednej strane je úlohou marketérov generovať svojim klientom zisk, na druhej strane je tu fakt, že neustále sa zvyšujúci konzum má výrazný podiel na tom, ako vplývame na klímu. Už ste niekedy riešili túto dilemu?
  4. Keby ste vedeli, že klient vyrába niečo nečestne, odmietli by ste takúto spoluprácu?
  5. Bude fokus na ekologické aspekty podnikania, výroby, distribúcie budúcnosť marketingu?
  6. Čo sa týka narábania so spoločenskou zodpovednosťou značky, väčšinou sú známe kampane kreatívnych agentúr. Ako narábate so spoločenskou zodpovednosťou značky vy?
  7. Vy ste už verejne vystupovali aj na veľkých marketingových podujatiach ako Marketing festival či Agency day. Aký je to pocit vystupovať pred tak náročným publikom, akým sú marketéri?
  8. Čo by ste robili, keby sa teraz vypol internet a už by ho nikdy nikto nezapol?
  9. Nedávno sa vám narodil syn. Aké Slovensko si preňho predstavujete?

Pavol Adamcak_ui42 digital

Foto: Šimon Šiplák, Redaktorka: Martina Hatňanková, Zdroj rozhovoru: Heroes.sk