Keď koncom mája Google Slovensko predstavil sprístupnenie video reklamu na YouTube pre „masy“, celkom sme sa v ui42 potešili. Vysoká popularita YouTubu na Slovensku, veľa volného reklamného priestoru a možnosť hrať sa s cielením do zbláznenia – čo viac si mohol online marketér želať? Žeby konečne niečo, čo aspoň trochu rozvíri stojaté vody display marketingu s vysokou CPC (cenou za klik), žalostne nízkou CTR (mierou preklikov) a neistou efektivitou?

Obzvlášť atraktívne vyzeral medzi všetkými predstavenými reklamnými formami formát TrueView. Každý používateľ, ktorému sa reklama zobrazí, dostane možnosť ju po piatich sekundách preskočiť a za videnie sa platí len po dopozeraní reklamy do konca (pri reklamách nad 30 sekúnd po presiahnutí tejto hranice). Super, platím len za toho, čo reklamu dopozerá ... no na druhej strane – nebudú reklamu všetci preskakovať? Nedočkáme sa okrem bannerovej aj video „slepoty“?

Po niekoľkých mesiacoch od spustenia sa skúsim obzrieť späť a zhodnotiť, či nadšenie pre YouTube reklamu nebolo predčasné. Čo sme zistili?

1. (Ne)Preskakovanie reklám divákmi

Či sa divák rozhodne reklamu preskočiť závisí hlavne na tom, ako zaujímavých je prvých 5 sekúnd reklamy. Môžeme porovnávať štatistiky od niekoľkých klientov a v priemere viac ako 50 percent používateľov sa rozhodne reklamu pozerať dlhšie ako 5 sekúnd. Približne 25 percent ju aj dopozerá do konca (tieto hodnoty sú ale veľmi závislé od toho, ako dobre zasiahnete svoju cieľovku).

2. Cena za jedno zhliadnutie

Prebytok reklamného priestoru, možnosť úzkych cielení podľa veku/pohlavia/záujmov a v neposlednom rade stále málo inzerentov drží cenu za zhliadnutie (t.j. cenu za skutočné dopozeranie reklamy, resp. odpozeranie aspoň 30 sekúnd) na fantastických 1-2 centoch! Aj s malým gašparkom (budgetom) sa dá zahrať slušné divadlo.

3. Prekliky z videa na web

Cca 7-10% z divákov, ktorí reklamu dopozerajú sa z videa ďalej preklikávajú na web klienta (prekliky navyše nie sú nijako naviac spoplatnené, pri formáte TrueView sa platí len za dopozeranie reklamy). Ešte viac preklikom napomáha možnosť umiestniť si svoj banner o rozmeroch 300x60 px, alebo 300x250 px vedľa videa s prehrávanou reklamou.

4. Cielenie podľa podobných videí

Okrem klasickej voľby cielenia podľa demografických vlastností a podľa záujmov (interests) ponúka reklama na YouTube logicky možnosť cielenia na konkrétne kategórie videí. Táto možnosť (vo svojej podstate triviálna) ešte zvyšuje možnosť ukázať divákom relevantnú reklamu, pretože viem aké videá moja cieľovka pozerá.


Musím povedať, že nás výsledky YouTube reklamy zatiaľ príjemne prekvapili a som rád, že sa v poslednej dobe u nás vynorilo niekoľko vydarených reklám. YouTube reklama sa na Slovensku ešte len rozbieha a myslím, že sa máme na čo tešiť.


P.S. Keď som v prvom bode hovoril o tom, že je dôležité zaujať diváka v prvých piatich sekundách, nemyslel som tým pripraviť ho o sluch škriekajúcou zelenou alebo modrou postavičkou...