Už sa to stáva takou milou tradíciou, že sa z uička vyberieme väčšia či menšia partia do Prahy na konferenciu WebExpo. Tento ročník svojím programom a rečníkmi opäť zaujal, tak som neváhal. Veď tí naši českí bratia sú vždy aspoň rok až dva popredu, čo je tak akurát nie príliš ďaleko popredu, aby sme hneď nevedeli získane inšpirácie aplikovať aj doma.

Nižšie popisujem, čo mňa online marketéra zaujalo najviac.

 

#1 Úspešný príbeh Avastu v Brazílii 

Je celkom uber cool, že Avast ma desiatky miliónov platiacich zákazníkov bez toho, aby tam vôbec boli. No kľúčová informácia pre mňa bola “Think globally, act locally”. Ešte raz a pomaly:

“Uvažuj ako robiť biznis globálne, ale prispôsobuj sa lokálnemu trhu”. Jednoduché, často omieľané, ale aj často podceňované.

Avast na svojom príklade uvádza, že kým nepreložil web do brazílskej portugalčiny nepredal skoro nič. Keď lokalizoval, platby, ceny, možnosti platby, predaj im vyrazil dych. Rozdiel robili až také maličkosti ako desatiná čiarka v cene a zaokruhľovanie. A hlavne majú skutočného Brazílčana vo svojom internom tíme.

A perlička z Ruska, vraj tam funguje, rozdeliť ponúkane produkty to klasickej tabuľky: najlacnejšia možnosť, odporúčana alebo naj pomer cena výkon možnosť a premium možnosť. Rusi chcú vždy tu premium možnosť:)

 



#2 Kreatívne myslenie pri riešení problémov

 

Táto prednáška od Yonathana Dominitza mi ukázala 3 kreatívne spôsoby ako sa postaviť ku riešeniu problémov.

  1. Creative use Of problem - Použi problém ako súčasť riešenia. Príklad s anténou a snehom. Predstavte si, že potrebujete zabezpečiť, aby sa anténa pod ťarchou snehu a ľadu nezlomila. Anténa je na ťažko dostupnom mieste a vy to musíte zvládnuť bez hocijakých špeciaálnych nástrojov. Použijete váš problém = sneh a ľad, ktorých váha anténu za normálnych okolnosti zlomí a urobíte z nich riešenie. Na tyči urobíte jednoducho drobné zárezi, aby sa na nej, rovnako ako na anténe zachytával sneh a ľad a tým jej opornú schopnosť zlepšil:) Anté ktorá je celá omrznutá ľadom jednochucho vydrží viac.



  1. New tasking - Použi existujúce zdroje, ktoré másš k dizpozícii na to, aby vyriešili niečo čo doteraz neriešili. Dáš im novú úlohu. Super príkladom je iniciatíva Speaking exchange. Problémom v tomto príklade je nedostupnosť natívnych lektor pre študentov cudzích jazykov všade po svete. A riešením je existujúci prebytok aktívnych dôchodcov, ktorí sa radi vo svojom voľnom čase s týmito študentami porozprávajú a niečo ich naučia. Zaujímave riešenie problému aktívneho startnutia, čo myslíte?

 

  1. Relocation - Použi riešenie, ktoré už funguje niekde inde a využi ho na úplne iný problém. Príklad: Problémom sú vodiči za volantom pod parou. Riešením "inde" je keď vám dajú policajti dýchať:) a vy zistíte, že ste fakt pili a nemôžete šoférovať. Relokácia existujúceho riešenia je umiestnenie testerov do áut, aby vám ani nedovolili naštartovať, alebo do rampy na parkovisku, ktorá vám nedovolí odísť:)



#3 Tender je choroba, preč s ňou

 

Táto suverénne najkontroverzejšia prednáška (minimálne svojou formou:) tohtoročného WebExpa od Lukáša Pittera bola jednoducho o tom, že tendre sú často trocha nefér, respektíve, že sa dajú ľahko zneužiť. Agentúry často nevedia prečo prehrali, niekedy ani to kto vyhral, alebo s kým v tendri súťažia. Do tendra je často potrebné vložiť veľmi veľa usília, ktoré môže ľahko výjsť na zmar. Tender niekedy len preto aby bol.

Je asi príliš idealistické chcieť tendre úplne zrušiť. Ak je tender korektný a agentúry dostanú zaplatené svoje tzv. “skicovné”, výberové konanie svoje nesporné výhody pre klienta určite má. Tak už len stačí,  aby si klienti do tendrov skutočne pozývali len tie agentúry, ktorých prácu vedia oceniť a ich prácu v tendri adekvátne zaplatiť.



Inšpiratívnych a podnetných vecí bolo na WebExpe tento rok samozrejme viac. 

Ďalšie 3 uverejním v utorok preto ostaňte naladený cez náš RSS, alebo sa prihláste na odber z blogu v pätičke.