Web  Expo 2012 bolo také dobré, aké ste si ho spravili. Ak bolo vašim cieľom stíhnúť čo najviac prednášok mali ste tu výzvu, ak ste prišli získať nové kontakty, nevedeli ste kde začať. Ak ste chceli stihnúť oboje, klobúk dole:)

Hlavná idea WebExpa 2012 bola vytvoriť príležitosti na nové zoznámenia – so called networking. Túto ideu mala podporiť aj hra/aplikácia Networ_KING, ktorá sa cez získavanie odznakov snažila motivovať ľudí k tomu, aby sa navzájom viac zoznamovali. Ak sa vám napríklad darilo skenovať QR vizitky nežnejšieho pohlavia, mohli ste získať odznak “PlayBoy”, ak ste zasa naháňali rečníkov mohli ste byť “SpeakerHunter”.

Tento gamifikačný princíp motivácie rozoberala samostatná prednáška. Základom úspechu gamifikácie je premisa, že sú zabezpečené základné potreby hráčov >> presne ako hovorí Muslovova pyramída, lebo logicky, aby som mohol hrať hru Network_KING musel by som mať prv zabezpečené stabilné wifi pripojenie pre iPhone/Yes I am one of those/ a nie byť 10krát za deň frustrovaný písaním mena/hesla.
Ak by ste chceli gamifikáciu využiť vo vašej firme napríklad na motiváciu zamestnancov k propagovaniu svoje firmy, najprv si overte či vašich ľudí netrápia väčšie problémy (napr. pretlak v práci, málo peňazí na výplatnej páske alebo stereotypné firemné víkendy…) ako to, kto získa odznak “Ambasador mesiaca”.

Ďalšia dôležitá lekcia WebExpa je Start Lean a Fail Fast.
Jednoducho ak chcete rozbehnúť nový biznis (nový webový projekt), začnite jednoducho, hoci len s prototypom novej služby (stránky), čo sa tvári ako hotový produkt, aby ste si otestovali ako naň reagujú vaši zákazníci. Ušetrí vám to investície do vecí, na ktorých vašim zákazníkom až tak nezáleží a ak nepríde očakávaný záujem, nebude vás mrzieť všetko stopnúť už v zárodku a skúsiť niečo iné.

Rýchla výmena informácii v malej firme je dôvod prečo vyhrávame nad korporáciami. Aby ste ju mohli využiť a napredovať v tom, čo robíte, musia byť vaši zamestnanci navzájom prepojení komunikačnými nitkami.
A to nie len tak hocijako. Máme na to vzorec:) N x (N-1)/2
To znamená, že ak máme 23 zamestnancov, potrebujeme 253 komunikačných liniek a ja by som mal aktívne chodiť na pivo po práci aspoň s 11 kolegami:) >> Challenge accepted.

Informačná architektúra, tvorba prototypov a usability testovanie na ľuďoch pred spustením webu výborne pripomenula prezentácia o redizajne Sport.cz.
Tieto pojmy nie sú vôbec nové, ale často sa na ne zabúda, alebo sa im prikladá malá dôležitosť. Sám  viem, že ma nové projekty dokážu natoľko nadchnúť, že pre ich uskutočnenie radšej utnem z rozpočtu pre klienta zdanlivo nedôležité testovanie a prototypovanie a potom pykáme obaja. Čas, ktorý miniete na skice, wireframy a prototypy sa vám jednoducho po spustení projektu 1000x vráti.

Buďte agilní, je to cool. V takomto duchu sa niesla prezentácia o tom, že sa máme vykašľať na projektových manažérov a account manažérov od Lightning Beetle. Skepticky sa tvárila celá sála a skepticky si myslím aj ja, že to tak úplne nejde. Mať projekty, stojace len na zodpovednosti a šikovnosti programátora, grafika a analytika, ktorý presne vedia, čo majú kedy robiť a ako a kedy komunikovať s klientom je nemalá výzva aj riziko.


Čo ale určite ide, je budovať tím šikovných ľudí, ktorí nie sú dobrí len v tom jednom a vedia a chcú flexibilne riešiť vzniknuté problémy, pretože ich to baví. Ľudí, ktorí vám ak je treba povedia, že vaše zadanie na nič a že preto čo chcete dosiahnuť musíme spraviť niečo úplne inak. Ľudí, ktorým keď dáte zadanie na jedno, spravia aj druhé, lebo zistili, že je to treba a neboli by sami so sebou spokojní, keby to nevyriešili. Takých ľudí chceme >>
Veľkú výhodu má tiež priviesť na stretnutie s klientom aj šikovného programátora a grafika. Nikto nevie klientovi lepšie vysvetliť, že naprogramovať jeho vysnívané riešenie, bude trvať 300 hodín preto, lebo je to to tak a tak komplikované, ako samotný programátor. A rovnako mi nikto asi lepšie nevysvetlí, že kombík "do košíka" nemôže býť ružový ako som vždy chcel, keď je celý web ružový, ako náš UX dizajner. Preháňam, ale máte predstavu.

Zvyšok is to be continued...

Ďalšie lekcie z pohľadu internet marketéra doplním čím skôr.

Zatiaľ si prečítajte super výťah z oboch hlavných prednáškových dní od kolegu Milana, nášho senior developera.