Ignorácia návštevníkov webu, ktorí váš eshop v minulosti navštívili:

Porovnávanie cien v rôznych eshopoch pred samotným nákupom sa už stalo tradíciou. Rozvoj cenových porovnávačov tomuto trendu ešte viac napomohol. Napriek tomu väčšina eshopov vo svojich PPC kampaniach ignoruje zákazníkov, ktorí na webe už boli a možno by len stačilo sa im pripomenúť na to, aby nakúpili. Práve na tento účel slúži remarketing. Po správnom nastavení remarketing zobrazuje reklamu len tým používateľom, ktorí v minulosti navštívili Vami vybranú stránku. Možnosti sú nekonečné a remarketing umožňuje cieliť rôzne reklamy len na návštevníkov, ktorí si váš web už prezerali, iné reklamy len pre návštevníkov, ktorí mali už tovar v košíku a nenakúpili, ako aj napríklad vylúčiť z kampane zákazníkov, ktorí už nakúpili. Vďaka tomu dosahuje remarketing spravidla vyššiu efektivitu ako klasické masové kampane bez cielenia, práve vďaka tomu, že vás návštevník už pozná z minulosti.

Príklad využitia remarketingu:

Predávate cez internet zájazdy a dovolenky. Radi by ste oslovili návštevníkov, ktorí za posledných 30 dní vyhľadávali a prezerali na vašej stránke lyžiarske zájazdy. Zároveň pre väčšiu efektivitu chcete z kampane vylúčiť zákazníkov, ktorí si už taký zájazd u vás kúpili a remarketing Vám to umožní. Návštevník uvidí vašu reklamu a keďže vás už pozná, tak pravdepodobnosť nákupu sa zvyšuje.

Túžba používať čo najviac sociálnych sietí:

Sociálne siete a ich úloha v digitálnom marketingu bola jednou z najčastejšie preberaných tém uplynulého roku 2012. Prieskumy ukázali, že aj na Slovensku používatelia využívajú pomerne široký mix sociálnych sietí a spoločnosti, ktoré chcú zostať v kontakte so svojimi zákazníkmi ich (často bezmyšlienkovito) nasledujú. Popularizované výhody sociálnych sietí vo forme neformálnej interakcie so zákazníkmi, šírením obsahu a pozitívnym PR zostávajú zabudnuté a nasleduje realita – malá ochota zákazníkov komunikovať, priama kritika od nespokojných zákazníkov, ale aj neodhadnutie vlastných schopností a vo finále cintorín zabudnutých nijako nemoderovaných firemných profilov. Preto sa skúste v roku 2013 spýtať sami seba týchto pár otázok pred tým, ako založíte firemný profil na sociálnej sieti:

  • Mám jasnú predstavu, čo chcem vytvorením profilu dosiahnuť?
  • Poznám aspoň základnú funkcionalitu danej sociálnej siete?
  • Viem zabezpečiť tvorbu obsahu na pravidelnej báze?
  • Som pripravený na krízovú komunikáciu, viem reagovať na prípadné problémy promptne a presne?

Zdieľaj a vyhraj

Marketing cez sociálne siete na Slovensku v roku 2012 asi najlepšie charakterizovala fráza „Zdieľaj a vyhraj“. Inboxy, wally a profily boli bombardované výzvami s prísľubom lákavej výhry tak často, ako by iná metóda marketingu na sociálnych sieťach ani neexistovala. I keď sa podobné súťaže tešia vysokej polularite medzi používateľmi, ako aj marketérmi, ich úspech je len krátkodobý. Používateľ nie je motivovaný sa hlbšie zamyslieť nad obsahom správy a celý proces interakcie je zredukovaný na automatické zdieľanie s vidinou možnej výhry. Niektoré firmy už ale pochopili, že cesta vedie v prvom rade cez tvorbu obsahu, ktorý budú používatelia sami zdieľať a šíriť preto, že sa im páči, súhlasia s ním a sami majú k nemu čo povedať. V neposlednom rade sa k hodnotnému obsahu používatelia radi vracajú a má oveľa dlhšiu životnosť, ako súťaže. Týmto nevravím, že nie je vhodné raz za čas podporiť facebook marketing súťažou, ale všetkého veľa škodí.

Príklad:

Nedávno sme tu mali oslavu Nového roku a chceli by ste svojich zákazníkov tematicky osloviť. Poľavte z formálneho prístupu. Ponúknite im 10 receptov, ktoré zaberajú na opicu a nezabudnite ich podporiť, aby pridali svoje vlastné. Nepriamo prinútite čitateľov sa nad obsahom zamyslieť, spomenúť si na ich tajnú zbraň proti bolesti hlavy a možno sa aj pousmejú nad príhodami s tým spojenými a pošlú to svojim priateľom. Meno vašej spoločnosti im rezonuje v podvedomí a hlavne buduje vzťah do budúcnosti. No neznie to lepšie, ako vidieť obrázok puzdra na mobil vo svojom profile s bezduchým komentárom „Zdieľam“?

Mobilný marketing = QR kódy

QR kódPredaj smartfónov na Slovensku prekročil nielen očakávania, ale aj predaj klasických mobilných telefónov. Firmy na to reagovali po svojom – vývojom vlastných viac, či menej úspešných aplikácií, alebo propagáciou QR kódov ako dôkaz, že sú mobile-friendly a idú s dobou. Na tom by nebolo nič zlé, keby sa QR kódy často nepoužívali len preto, aby sa použili. Aby ľudia vytiahli mobil z vrecka, spustili aplikáciu na skenovanie QR kódu a nakoniec ju aj použili len tak na ulici napríklad na citylight-e, musíme im dať na to dobrý dôvod. Čo sa stane ked si dám tu námahu  a QR kód naskenujem? Uvidím sexi video z fotenia tej krásnej modelky z obrázka? Mám možnosť niečo vyhrať? Pobaví ma niečo? Skoro nikto neskenuje QR kód len preto, že tam je.

Treba sa tiež zamyslieť na faktom, aká časť vašej skupiny zákazníkov ma reálnu šancu QR kód naskenovať. Musia mať totižto nainštalovanú aplikáciu, ktorá QR kód naskenuje, musia ju vedieť použiť a musia mať zaplatené dátové pripojenie na internet. Možno sa to nezdá, ale skupina ľudí čo tieto podmienky spĺňa, nie je vôbec veľká. Preto treba zvážiť, či nie je možno lepšie investovať čas a peniaze do iných foriem mobilného marketingu.

Musíme mať mobilnú aplikáciu. Za každú cenu.

Mobilné aplikácie

To, že treba brať vážne zákazníkov pristupujúcich na webové stránky spoločnosti z mobilných zariadení netreba zvlášť opakovať. Mnoho firiem volí možnosť vývoja mobilných aplikácií ako spôsob, ktorým sa priblížiť týmto zákazníkom. Nanešťastie s rastúcim počtom typov displejov (rozlíšenia, pomery strán), platforiem, obchodov s aplikáciami pre mobilné zariadenia a pod., rastú enormne aj požiadavky na kompatibilitu týchto aplikácií. Časy, keď stačilo mať aplikáciu pre jednu najpoužívanejšiu platformu sú už dávno preč.

Riešením (v našich končinách ešte stále celkom zriedkavým) môže byť responzívny dizajn. Responzívny web sám zhodnotí, cez aké zariadenie používateľ stránku prehliada a na základe toho zoradí jednotlivé prvky na stránke tak, aby bola použiteľná. Z krátkodobého hľadiska sa môže zdať cesta responzívneho dizajnu ako časovo, technicky a finančne náročné riešenie. No z dlhodobého hľadiska rieši problém aktualizácie a podpory aplikácií pre rôzne platformy, distribúciu aplikácií cez obchody s aplikáciami a v neposlednom rade aj redukuje náklady na SEO.

Tieto praktiky mi najviac utkveli v pamäti za posledný rok ako príklady toho, ako by som nechcel robiť online marketing, pretože pre mňa predstavujú neefektivitu v praxi. Aké sú vaše skúsenosti? Ktorým marketingovým praktikám sa chcete vyhnúť v tomto roku? Ktoré metódy Vám pijú krv? :)