Možno ste počuli o reklamnej službe Atlas, ktorá vznikla na prelome milénií - v roku 2001. Vo februári 2013 Facebook túto službu od Microsoftu odkúpil za približne 100 miliónov dolárov a pred niekoľkými dňami predstavil, aké ma s ňou plány v budúcnosti.

Donedávna Facebook používal cookies na to, aby sledoval, ktoré weby ste na desktope navštívili a po príchode na Facebook vám zobrazoval relevantné reklamy na základe vašich návštev. Nový trend – migrácia na mobilné zariadenia – prinútil marketérov hľadať nové spôsoby personalizovaného cross-device cielenia, pretože cookies už nespĺňali potreby cielenia na mobilných zariadeniach. Atlas túto možnosť nazýva people-based marketing.

People-based marketing sa snaží dostať za hranice Facebooku práve pomocou Facebook loginu na weboch a aplikáciach, ktoré ho využívajú. Na weboch a appkách v smartfóne využívajúcich Facebook login teda budete vidieť reklamy podobného charakteru ako tie, ktoré vidíte vo svojom feede na desktopovom Facebooku. Čo sa stalo je vlastne len odovzdanie dát, ktoré má Facebook k dispozícii marketérom.

Ellis Hamburger z The Verge tvrdí, že reklamy, ktoré uvidíte na webe budú ešte relevantnejšie, pretože Facebook má k dispozícii oveľa viac vašich dát ako Google. Zároveň hovorí, že Atlasu sa netreba báť. Iné reklamné služby rovnako využívajú iné vaše dáta. Ak ich nechcete poskytovať, skrátka nenavštevujte sociálne siete. Alebo web. #sorrynotsorry

Napriek pochybnostiam o bezpečnosti na internete však vaša identita zostane pred marketérmi ukrytá. Vaše online správanie sa nepriradí ku konkrétnemu menu. New York Times prináša príklad - ak sa PepsiCo (jedna z prvých korporácií, ktorá využíva Atlas cez ich agentúru Omnicom) rozhodne, že chce ukázať svoje reklamy na Mountain Dew Baja Blast mužom na univerzitách, tak môže využiť Atlas a priniesť niekoľkomiliónovému publiku svoje reklamné odkazy priamo v hrách na smartfóne a na športových a video weboch. Konkrétne mená však v zozname figurovať nebudú.

V budúcnosti Atlas nájde využitie aj na Instagrame. „Ak máte platenú kampaň na Instagrame a používate Atlas, tak sa môžete dozvedieť, kto ju videl a či si niekto z týchto ľudí niečo kúpil.“ povedal pre Bloomberg šéf reklamných technológií vo Facebooku David Jakubowski. Na Slovensku si však na reklamy na Instagrame ešte chvíľu počkáme.

Rast Facebooku je stále značný a to aj napriek príchodu startupových, ad-free a transparent sociálnych sietí. Atlas má Facebooku priniesť vyššie zisky, marketérom priniesť presnejšie cielenie a lepšie UX a zákazníkom relevantnejšie reklamy. Čo si o novom systéme reklám myslíte vy? Dajte nám vedieť v komentároch.