Odchádzam z ui42 a hľadám teba!

Po takmer dvoch rokoch v ui42 som prijal ďalšiu výzvu a odchádzam. Kam a prečo vysvetlím nižšie, najprv sa však chcem podeliť s tým, čo ma na uičku fascinuje a v čom ma posunulo. :)

Keď som v predošlej agentúre cítil, že sa už profesne neposúvam ďalej a ani nemáme projekty, kde by sa to dalo, prirodzene som začal hľadať zmenu. Zhodou náhod som sa na CEE Agency Day v Aténach stretol s Majom Zeleniakom, ktorý mal v uičku na starosti e-commerce dohľad nad najväčšími projektmi. Brutálne ma oslovilo jeho zapálenie a know-how, úplne hmatateľné z jeho rozprávania o projektoch, ktorým sa venoval. Viac mi začal opisovať, akým spôsobom uičko funguje a pre mňa ako človeka, ktorý dovtedy mal skúsenosť len z “bežných” agentúr to bol veľmi odlišný pohľad na fungovanie spolupráce medzi agentúrou a klientom. Tou “bežnou” mám na mysli takú, kde sa klientovi predala nejaká služba za fixnú cenu, následne si každý na projekte robil svoju prácu a na konci mesiaca sa vyreportovalo a vyfaktúrovalo

Aký rozdiel teda vnímam medzi bežnou agentúrou a ui42?

V prvom rade projektový manažér (alebo account projektu) nie je platený fixom, ale províziou z projektu. Logika za tým je veľmi jednoduchá. Ak klientovi prináša tvoja práca super výsledok (obraty, zníženie PNO,...) je ochotný sa baviť o navýšení služieb a tým aj fakturácie. Máme niekoľko veľkých projektov, kde sme urobili veľmi slušné výsledky v PPC kampaniach a tým získali aj priestor na vyjednanie ďalších budgetov pre SEO alebo správu sociálnych sietí.

S tým súvisí aj väčší focus - ak chceš projekt riešiť viac do hĺbky, nezvládneš sa starať o 15 rôznych klientov. V uičku si projekty vyberieš sám - zameranie aj počet. Ak si ochotný potiahnuť aj dlhšie ako do piatej, môžeš si zobrať nejaký projekt navyše. Ak vidíš, že klient rastie a nestíhaš sa starať o toľko projektov, buď oddeleguješ časť svojej práce do tímu, alebo projekt prevezme iný kolega.

Žiadne audity v PDF so 745694230 stranami textu a omáčok. Viacero (aj veľkých) e-shopov k nám prišlo v stave, kedy sme videli v každom jednom marketingovom kanále priestor na obrovské zlepšenie a veľký nevyužitý potenciál. V tom momente, ak chceš tento potenciál rýchlo využiť, nemáš čas na písanie obrovských auditov, ktoré aj tak zapadnú niekde v šuflíku. Máme skúsenosť, že akokoľvek dobré rady a konkrétne riešenia v tom audite budú, pokiaľ nie je jednoduchý na prečítanie do pár minút a nie je jasný, klient ho odloží a už sa k jeho realizácii nikto nedostane. Preto, výsledkom našich auditov/analýz sú konkrétne zadania programátorom v taskovacích nástrojoch alebo e-mail s bodmi, čo konkrétne a kde majú programátori alebo klient spraviť.

Obrovská koncentrácia know-how. Toto bol pre mňa jeden z najdôležitejších motivátorov, prečo prejsť do ui42.

Po pár rozhovoroch s Majom a Palom o biznis logike e-shopov a celkovo e-commerce som mal pocit, že som sa posunul oveľa ďalej ako za pár rokov práce v agentúrach. Samo a Mišo V. sú nevyčerpateľná studnica rád, ako zlepšiť výkonnosť PPC kampaní, ako ich automatizovať a rovnako aj rád k príležitostiam na nových expanzných trhoch. Michal L. je neskutočný kráľ na excel a čokoľvek, čo súvisí s grafmi, tabuľkami, číslami, datami, vzorcami, posuvnými priemermi, automatizáciou a ďalšími pojmami, ktoré nielenže pozná, ale ho aj poslúchajú! Rišo zase ovláda všetky Facebooky a ROI Huntery, Instagramy a YouTuby. A samozrejme tu máme aj mnoho skvelých juniorov, ktorí pod taktovkou seniorov veľmi rýchlo napredujú a spravujú projekty od Škandinávie až po Balkán.

Partnerský vzťah s klientom. Väčšina našich klientov nás vníma ako partnera v podnikaní. Takú dôveru je potrebné budovať mesiace/roky, ale následne sa klient môže spoľahnúť, že nenavrhujeme niektoré kroky preto, aby sme zvýšili fakturáciu, ale že sú to potrebné aktivity, ktoré mu krátkodobo alebo dlhodobo prinesú hodnotu. Navyše sa nesústreďujeme často len na marketing, ale dávame mu feedback na celkové fungovanie e-shopu a firmy. Napríklad aj tým, že mu po osobnej návšteve skladu pomôžeme zautomatizovať procesy v sklade a tlačenie štítkov na balíky, čím ušetrí polovičný úväzok jedného zamestnanca (to je reálna situácia).

ui42 v EXIsporte

Aby to nebolo len o pozitívach, treba určite povedať, že ekosystém uička (ako ho zvykneme nazývať) nie je pre každého. Môžeš byť úžasný senior špecialista, ale pokiaľ si hľadáš agentúru, kde si oddýchneš, tak nad uičkom nerozmýšľaj. Ak chceš budovať e-shopy ako Gymbeam, eyerim, Muziker, TonerPartner - jednoducho potrebuješ iný mindset ako ten v štýle: “Poslal som e-mail pred týždňom a nemám odpoveď. Tak čakám” alebo “Dám si poznámku do kalendára a pozriem to o 2 týždne”. Viackrát nám klienti, alebo aj ľudia z iných agentúr hovoria, že taký workflow a atmosféru, ako je u nás, inde nezažili. Nebudem ti teda klamať, že to bola vždy úžasná pohodička, ale obrovským benefitom bol môj profesijný posun. Asi ťažko budeš hľadať inú agentúru, ktorá posunie tvoje know-how rýchlejšie. Nám sa oveľa jednoduchšie budujú e-shopy, keď sa môžeme navzájom v projektových tímoch na seba spoľahnúť a vidíme, že každý jeden z nás má drive a motiváciu ten projekt potiahnuť a neberie ho ako nejakú “oddychovku”.

Môžeš byť úžasný senior špecialista, ale pokiaľ si hľadáš agentúru, kde si oddýchneš, tak nad uičkom nerozmýšľaj.

SEO tím

Približne po roku na pozícii projektového manažéra som začal viesť SEO tím. Pracujeme na projektoch ako eyerim, EXIsport, ZAJO, Slevoking a zopár ďalších. Ďalšie zaujímavé a veľké e-shopy máme rozkomunikované a začneme na nich pracovať v priebehu nasledovných 2-3 mesiacov. Aktuálne SEO tím tvoríme 4 ľudia. Lukáš k nám prišiel pred 2 mesiacmi a preberá väčšie projekty. Baví ho frontend, čo je skvelé hobby pre SEO špecialistu, ktorý sa vŕta v zdrojovom kóde. :) Evelin je v tíme stálica a má na starosti linkbuilding. Ak treba PR článok v Nórsku, alebo odkazy v Rumunsku či Maďarsku, vždy ideme za ňou! Martin je junior, ktorý nám donedávna pomáhal s porovnávačmi, rôznymi tabuľkami a čiastkovými úlohami. Aktuálne ho v praxi zaúčame do pojmov ako crawlovanie, indexovanie, search console, server logy, crawl budget, meta tagy, H1 a zopár desiatok ďalších. :) Mojou úlohou v tíme je pripravovať ponuky pre našich klientov, ktorí SEO neriešia (alebo vidíme priestor na zlepšenie). Ale oslovujeme aj úplne nových klientov, ktorým navrhujem stratégie a plány aktivít, odhadujem prínos našich služieb a ich návratnosť, kontrolujem náklady a príjmy SEO oddelenia, riešim časovú kapacitu kolegov a mnoho ďalších aktivít spojených s vedením oddelenia.

ui42 digital

Kam odchádzam?

Na klientskú stranu. :) Myslím, že je to tradičný postup pre väčšinu ľudí z "klasických" marketingových agentúr a vždy som vnímal, že na klientskej strane skončím aj ja raz. Úprimne som však nerátal, že to bude už teraz, ale najskôr až o pár rokov, pretože príležitostí niečo vybudovať a stále sa v digitale posúvať, to mi nechýbalo. Dostal som ponuku ísť potiahnuť marketing pre e-shop TonerPartner a po dlhom premýšľaní a niekoľkých rozhovoroch som sa rozhodol túto ponuku aj prijať. Nebolo to preto, že som si nevedel predstaviť ho daľej posúvať z pozície externého partnera, ale v skratke preto, že byť len v jednom projekte a "fully onboard" bola asi jedina cesta ako naplniť nové ciele klienta. Nemožem prezradiť viac, ale ak to výjde, tak TonerPartner aj digital team v ui42 urobia spolu veľké veci. Priznám sa, že za ten čas, čo som v uičku, som dostal zopár (desiatok) pracovných ponúk, ale kategoricky som (slušne) odmietol každú jednu. Takže pre istotu, nie, neodchádzam kvôli nejakému vyhoreniu, z frustrácie, kvôli šéfom ani nič podobné a nezobral som prvú ponuku, ktorá mi prišla. :) Reálne som naozaj o zmene predtým neuvažoval. Počas tých (takmer) dvoch rokov spolupráce s TonerPartner som intenzívne vnímal nedostatok časovej kapacity klienta a videl zopár premárnených šancí na rast. Z toho dôvodu, keď tento nedostatok začal vnímať aj klient a oslovil ma, prediskutovali sme naše vízie a rozhodol som sa naplno venovať TonerPartner, čo bude (verím v to) viesť k zrýchleniu aktivít a komunikácie v rámci plánov, ktoré sú veľké! :)

U niektorých klientov máme kolegov, ktorí robia konzultantov aj interne v klientských tímoch (napr. 2 dni do týždňa pracujú pre klienta priamo u neho). V tomto prípade som však prechodom na klientskú stranu získal ešte väčšiu dôveru a kompetencie, ktoré by som ako externý konzultant z agentúry (ktorá navyše spravuje časť kanálov), nemal. Takto budem môcť urýchliť viaceré aktivity, ktoré som z pozície accounta projektu nevedel viac potlačiť. S uičkom stále zostávam v intenzívnom kontakte, nakoľko vrámci SK/CZ export HU/RO trhu vnímam ui42 stále ako TOP ecommerce konzultačnú aj výkonovú agentúru. A reálne poznáte niekoho tak orientovaného na ecommerce a export v online marketingu?:) 

Poď riadiť SEO oddelenie do ui42!

V uičku máme šikovných kolegov, ktorí okrem konkrétnej špecializácie v SEO potiahnu projekty aj po accountskej a konzultačnéj stránke. Ale na moju pozíciu hľadám práve TEBA! Teda, ak máš aspoň niekoľkoročné skúsenosti so SEO a naplánoval si už SEO stratégiu pre zopár veľkých e-shopov. Ak máš chuť posunúť projekty ako eyerim, EXIsport, Muziker a ďalšie o úroveň vyššie a chceš vidieť, ako tvoje návrhy, ktoré nemáš problém odkomunikovať s klientmi na stretnutí, prinášajú klientovi (a teda aj tebe) reálne peniaze si to TY! :) Ponúkneme ti podiel na zisku, akcie firmy a navyše možnosť do hĺbky riešiť SEO stratégiu či celkový business development pre klientov, ktorí expandujú po celej Európe.

Ideš do toho? :) Ozvi sa nám na jointheparty@ui42.com