V bratislavskom Austria Trend hoteli sa konala konferencia Stratégií a Hospodárskych novín Living on the edge - Marketing a komunikacia 2013. Slovenskí aj zahraniční hostia diskutovali na témy Svet marketingu 2013, Reklama v službách predaja - nové metódy pre hardsell, The best of marketing communication, Multi-Channel Marketing a Trendy v marketingovej komunikácii 2013.

Svet marketingu 2013

Daniel Koppl, zástupca POS media, na prednáške o tom, ako sa zmenil svet marketingu uviedol krásny príklad toho, ako veľké reťazce „pokazili“ zákazníka. Idete vyskočiť od radosti keď vám niekto dá zľavu? Nie, už je to bežné. Niekedy máme pocit, že bez zľavy už ľudia ani nenakupujú. Rozmaznali nám ich opakujúce sa zľavy, na ktoré si zvykli a neprinášajú prekvapenie a pozornosť zákazníkov.

Správanie zákazníka ovplyvnila aj kríza. Daniel Koppl ale vidí obrovský rozdiel medzi správaním sa českého a slovenského zákazníka v čase krízy. Zatiaľ čo český zákazník kupuje menej, stále kupuje značkové veci. Slovenský zákazník kupuje hocičo bez ohľadu na značku.

Zástupca POS media povedal zaujímavú vetu, v ktorej som sa ja osobne našla: „To čo zákazník ušetrí v Tescu, ide hneď minúť niekde inde.“

 

Ako dostať ľudí do showroomu

„Ak nejdú zákazníci k Vám, choďte vy za nimi,“ Juraj Mičko, marketingový manažér Kia. Kia vsadila na súťaže s čerpacími stanicami na ktorých mala vystavené svoje vozidlá. Predražené televízne reklamy, ktoré lákali ľudí na Dni otvorených dverí v showroomoch sa neoplatili.

Kia ako sponzor

Klienti nechodia za nimi, tak Kia išla za nimi. Zistili, že Slováci sledujú futbal a ani ste nestihli povedať „fu“ a už boli sponzormi. Liga proti rakovine, Australian open, Slovenská futbalová reprezentácia, Deň narcisov, európska automobilová asociácia ADAC... napadnú Vám ďalší?  Ako ale povedal sám Juraj Mičko, efektivita sponzoringu sa merá naozaj ťažko.

Marketingový manažér Kia by podľa môjho osobného názoru mal začať merať. Prekvapilo ma keď na otázku z publika: „Koľko testovacích jázd treba na predaj jedného auta“ odpovedal:  „Neviem, to ešte nemeriame.“ Z publika bolo viac otázok týkajúcich sa efektivity istého druhu reklamy a z odpovedí pána Juraja Mička to vyzeralo tak, ako keby nemerali absolútne nič.

 

Zvýšenie predaja prostredníctvom emailingu

Spoločnosť GraphicMail v podaní produktovej manažérky Kataríny Pavlíkovej prezentovala služby a výhody email marketingu. Myslím si, že každému v marketingovej brandži je jasné, aký dôležitý a efektívny je newsletter a nemusím sa tu rozpisovať.

Podľa Kataríny Pavlíkovej najlepšie dni na zasielanie newsletter sú utorok až štvrtok. Piatok je slabší.

 

Zmena spotrebného správania na Slovensku

GfK Slovakia, líder v oblasti prieskumu trhu, realizuje panelový prieskum spotrebiteľov. Ako ale samotná diskusia po prednáške ukázala, výsledky nie sú jednoznačné. Mnoho typov spotrebiteľov (manažéri, časovo vyťažení ľudia,...) sa nezúčastňujú takýchto prieskumov.

Do panelového prieskumu domácností je zapojených 1500 domácností z celého Slovenska. Zaznamenávajú sa nákupy a spotreba tovaru. Z tohto prieskumu spoločnosti GfK Slovakia napríklad vyšlo, že 1/3 ľudí chodí nakupovať podľa letákov alebo že všetci sa pozeráme pomerne negatívne na ekonomickú situáciu. Alebo že optimisti kupujú hlavne polotovary a papiernické výrobky. Najoptimistickejší ľudia žijú v Bratislave a v Košiciach. Podľa Ladislava Csengeriho platí pravidlo „Money makes us happy“ a teda ten kto zarába viac je šťastnejší.

 

Výber najlepších kampaní z minulého roka

Ondrej Kořínek, Creative Director Lowe GGK, človek ktorý sa nechá inšpirovať skoro hocičím.

Na tejto prednáške sme si pozreli dve reklamy zo zahraničia, ktoré mali silný potenciál „chytiť za srdce“. Jedna z nich bola vyrobená špeciálne pre Super Bowl a vyhrala cenu za najlepšiu reklamu.

Výrobca áut v tejto reklame ukázal, že chápe farmárov a súcití s nimi. Ukázal, čo všetko znamenajú farmári pre krajinu a chytil za srdce celú Ameriku.

Na Slovensku som takú reklamu ešte nevidela. Vraj sa Slovensko bojí robiť srdcervúcu reklamu. Máme tu nudné, vtipné alebo trápne reklamy. Je dobre známe, že emócia chytí za srdce viac ako vtip a teda získa vám viac zákazníkov. Máme ukázať zákazníkovi že rozumieme jeho problémom a máme si získať jeho dôveru.

Buďte fér a ľudský. O2 so svojim férovým programom vyfúkla mnoho zákazníkov Orangu a Telekomu.

Ondrej Kořínek odporúča:

  • Mať v tímoch ľudí s rodinami
  • Viac kreatívnych riaditeliek
  • Menej asap zadaní
  • Otvoriť rodinný album namiesto AdsOfTheWorld

 

Multi-channell marketing v praxi (VÚB)

Ruku hore, kto má rád svoju banku?,“ ako úvodnú vetu od Mareka Mikleho, riaditeľa odboru Korporátna a Marketingová komunikácia, nečakal asi nik. Bankovníctvo je „nutné zlo“.

Bankomat je najuprednostňovanejší spôsob kontaktu s bankou. Mladí ľudia sa vyhýbajú akémukoľvek osobnému styku s bankou. Ste pripravení na nový typ zákazníka? Buďte tam, kde je váš zákazník. A keď vek vašich klientov je od 10-100 rokov tak to pre vás znamená byť všade.

VÚB hľadá svojho klienta kde sa dá. Majú najviac like-ov na Facebooku v porovnaní s ostatnými bankami. V reklame skúsili už všeličo, ale zábavná reklama (lepiči) sa osvedčila najviac.

Návratnosť ich direct marketingu je okolo 3-10%. Prepočítajte si ju aj vy.

Kľúčové faktory v novom Direct Marketingu podľa Mareka Mikleho:

  • Technologické platformy
  • Zhromažďovanie dát a ich analýza
  • Tvorba multichannell prístupov
  • Integrácia
  • Merateľnosť ROI

Malá čerešnička na záver:  Marek Mikle, riaditeľ odboru Korporátna a Marketingová komunikácia vo VÚB, začal používať internet banking len pred pár rokmi, lebo mu neveril.

 

Spotrebiteľ naprieč komunikačnými prostriedkami – konzumácia médií v roku 2013

TV radio print

Kedysi, keď sme ešte mali viac času, získavali sme informácie z viacerých zdrojov (TV, printové média, rádio,...). Dnes si vyberáme iba jedno médium. Prepad 5% zaznamenal print. Medzi najsilnejšie médiá stále patrí televízia a rozhlas.

S printovými médiami zatriasol hlavne denník Plus Jeden deň, ktorý spôsobil jemný pokles aj Novému času, ktorý je ale stále na prvej priečke. Na prvej priečke medzi rádiami sa úspešne drží aj Rádio Expres. TV Markíza si drží prvú pozíciu medzi televíziami, ale TV Joj za ňou moc nezaostáva.

 

Tell me a story

Veľmi zaujímavá prednáška od Foundera & CEO firmy Icons & Images pána Sama Moorthyho. „Netlačte informácie zákazníkovi keď ich nechce. Ale buďte pripravení, keď ich bude hľadať.“

Buďte tam, kde vaši zákazníci hľadajú informácie (Social network, blog, podcast, discussion forum, communities,... ).

Sam Moorthy načrtol veľmi zaujímavú myšlienky Tell a story. Má vaša firma príbeh, ktorý by mohla povedať? Ako ste vznikli? Kto ste? Čo robíte inak ako ostatní? Povedzte to. Ak nemáte príbeh, potom dajte zľavu :)

 

Brand content marketing

Všetci vieme, kto je to WebSupport. Mnohí z nás si všimli technické problémy v poslednej dobe. WebSupport ale nie je UPC, ktoré svojim zákazníkov odpovedá štýlom copy-paste. Svoj problém si priznali a napísali blog o tom, čo robia a budú robiť, aby dosiahli Návrat k top kvalite.

Namiesto „haterských“ príspevkov na ich Facebook stránke sa objavilo uznanie a pochvala za ich prístup k problému. Priznať si chybu či problém nie je hanba, ale krok bližšie k vášmu zákazníkovi.

 

Na záver sa chcem poďakovať HN konferenciám na Twitteri, že mi umožnili bezplatný vstup na konferenciu.