Poznáte to. Máte eshop s desiatkami, stovkami až tisíckami produktov. S najväčšou pravdepodobnosťou Vám 80% obratu vytvára maximálne 20% produktov. Stavím sa, pokiaľ si kampane spravujete sami, že na tieto “top” produkty si vo väčšine prípadov vytvárate adwords kampane ručne. Ale, akú máte istotu, že inzerujete iba na tie produkty, ktoré sú aktuálne / skladom a prinášajú nie len obrat, ale aj zisk? Ste si istí, že v reklame máte všetky informácie aktuálne?

Pri PPC kampaniach nikdy nie je dostatok času na ručnú kontrolu kampaní, 404 errorov (odkaz smerujúci na neexistujúcu stránku), pauzovanie neefektívnych reklám, bidovanie na reklamy s dobrou / zlou ROI-kou, vytváranie reklám pre nové produkty, pauzovanie neaktívnych produktov alebo denné až hodinové reporty pre celkovú efektivitu kampaní a reklamných skupín.

Ako teda udržiavať aktuálnosť pri veľkom alebo často sa meniacom počte produktov na webe? Výborným nástrojom od Google je AdWords Scripts pre automatizáciu reklám. Pomocou tohto nástroja dokážeme vytvárať skripty na teoreticky akúkoľvek automatizáciu reklám.

V našej agentúre používame AdWords Scripts napríklad na automatizované vytváranie reklamných skupín, reklamných textov, kľúčových slov a sitelinkov (rozšírení o podstránky). Pre cestovnú agentúru Firo Tour tvoríme plne automatizovanú kampaň pre last minute zájazdy. Celý reklamný text a kľúčové slová sú vytvorené automaticky, v reklame sú všetky údaje aktuálne, ako aj sitelinky s konkrétnymi termínmi zájazdov. Je to efektívne a cool.

Pre zľavový portál Zľavomat.sk pomocou skriptov denne vytvárame a pauzujeme reklamy, vytvárame a generujeme kľúčové slová pre 10 - 20 nových zliav. Pre ďalších približne TOP 30 zliav automaticky bidujeme podľa ROI. Denne vytvárame report pre porovnanie platenej reklamy a ostatných zdrojov príjmu, pridávame kľúčové slová podľa konvertujúcich hľadaných fráz, generujeme nové kľúčové slová, ale aj pauzujeme tie neefektívne. Tieto skripty sú rýchle, efektívne a plne automatické.

Pre najväčší slovenský portál s hodinkami Hodinky.sk v troch krajinách denne vytvárame reklamné texty a kľúčové slová pre rôzne variácie hodiniek a kľúčových slov. Každý deň máme aktualizovaný report s efektivitou reklamných skupín a kampaní za predošlých 3, 7 a 30 dní, ktorý nám príde emailom ešte pred príchodom do práce. 

Pre všetkých klientov denne kontrolujeme reklamné odkazy na ich web na úrovni reklám, kľúčových slov a sitelinkov. Týmto máme istotu, že akýkoľvek odkaz z Google AdWords je platný a smeruje tam, kam má. Neplatné alebo zle smerujúce linky máme spolu v jednom online dokumente a v prípade, že je nejaký problém, sme o tom okamžite notifikovaní emailom. Scripty vedia notifikovať aj o zle performujúcej reklame, celej skupine alebo kampani.

Skripty su rýchle, efektívne a dokážu viac ako niekoľko ľudí v agentúre. Šetria čas, náklady a dokážu zefektívniť veľa manuálnej práce z niekoľkých hodín až človekodní na zopár minút. Pôvodných 80% času na manuálnu prácu sme skrátili na 20% a opačne, zvýšili sme počet hodín strávených kreatívnou prácou, ktorá hľadá nové príležitosti a venuje sa zlepšovaniu top performujúcich kampaní. To sa priamo úmerne podpisuje na zvýšení tržieb našich klientov.

Predsa len, aj AdWords Scripts má svoje úskalia. Snáď najväčšou nevýhodou je fakt, že skripty bežia na strane servera a teda používateľ stráca priamy dosah nad výkonnosťou takéhoto skriptu. Výpočtový výkon sa tu prerozdeľuje medzi všetkých používateľov. Skripty sú limitované aj časom a počtom entít (kľúčových slov, skupín, kampaní a reklám zvládne 50 tisíc a všetkých entít zvládne 250 tisíc). Na tieto limity ale narazíte až ako skutočný "power user" a pre 95% prípradov si bohato vystačíte.

A čo budúcnosť? Tak to vie len Google. No dovolím si predpovedať, že Google bude nútený, vzhľadom na vzrastajúci sa trend používania skriptov, posunúť ich niekam až na úroveň Google AdWords API. Skripty sa začali masívne používať a ich význam bude naďalej rásť. Ďalšou výzvou pre Google by bolo umožniť používať skripty zo súborov na webe, ftp alebo GDrive neobmedzene a možnosť používať aj vlastný výpočtový výkon, čo by odbremenilo Google, zaťažilo používateľov server, no zlepšilo výkon skriptov niekoľkonásobne.