Ako intextová reklama funguje...

Intextová reklama je forma kontextovej PPC (pay-per-click) reklamy. Jej zmyslom je zobraziť reklamný odkaz prostredníctvom cielených kľúčových slov v texte článku, blogu alebo inom textovom obsahu stránky. Intextová reklama je spočiatku pred zrakom návštevníka stránky skrytá. Avšak, akonáhle prejdete kurzorom myši cez slovo, ktoré inzerent reklamy cieli, zobrazí sa vám reklamný odkaz. Kliknutím na tento reklamný odkaz, podobne ako pre iné PPC reklamné systémy (AdWords, Etarget,...), navštívite stránku, na ktorú inzerent tejto reklamy odkazuje. Potom záleží už len na zhode vašich očakávaní s reálnou ponukou inzerenta na danej stránke či sa vaša návšteva skončí želanou konverziou (nákup, rezervácia,...). 

 


Kľúčové slová zamerané intextovou reklamou spoznáte podľa špecifického prerušovaného, respektíve dvojitého počiarknutia. Či si ľudia v začiatkoch nebudú mýliť intextovú reklamu s klasickými hypertextovými odkazmi je otázne, ale možno práve na to stavujú prevádzkovatelia a inzerenti intextovej reklamy.

Výhody a nevýhody intextovej reklamy

Intextová reklama v sebe spája dve hlavné výhody. Kontextové cielenie na kľúčové slová obsiahnuté v texte článku, z ktorého algoritmy vyhodnocujú zobrazenie vhodného inzerátu a efektívnu formu spoplatnenia, pay-per-click (plať za klik).
Presnosť a efektivita kontextového cielenia v prípade intextovej reklamy môže byť však z mojej skúsenosti prinajmenšom otázna. V nastaveniach vašej kampane je totižto možné nastaviť zobrazenie reklamy aj pri zhode len jediného kľúčového slova. To v praxi znamená, že aj keď máte skupinu relevatných slov, ktoré spolu vytvárajú tému blízku vášmu cieľovemu publiku, pri zhode článku len s jedným z týchto slovom, môže byť zobrazenie reklamy úplne nevhodné.

Intextová reklama inClick Intextová reklama Billboard

Na obrázku nižšie je napr. článok o sociálnych sieťach, v ktorom sa pri slovnom spojení “na komunitných službách” pri slove “službách” zobrazuje odkaz na služby súvisiace s kúpeľňovými produktmi.
Hneď vedľa sa v článku o spoplatnení mýta pri slove "mal" zobrazuje reklama na medicínsku kozmetiku. V týchto prípadoch sa kontextové cielenie inzerentom veľmi nevydarilo...

Takáto forma cielenia intextovej reklamy sa môže stať zaujímavou súčasťou vášho brand buildingu, práve cez bezplatné zobrazenie vášho reklamného odkazu. Na druhej strane, ak takýmto spôsobom nezískate reálnu návštevu vášho webu, efektivitu samotnej reklamy nemôžete/nedokážete priamo vyčísliť.

Efektívnejšia cesta ako intextovú reklamu využiť, je doslova o hľadaní článkov a stránok, ktoré vaši potencionálni zákazníci skutočne navštevujú. Správne zacielenie kľúčových slov, ktoré majú spojitosť s tým, čím chcete čitateľa osloviť, je druhou podmienkou úspechu.

Na obrázku nižšie vidíme, že v prípade mobilného eshopu a kurzov vzdelávania, je cielenie kontextovej reklamy nastavené oveľa lepšie.
Intextová reklama inClick Intextová reklama Billboard

Nezanedbateľnou výhodou intextovej reklamy je aj to, že až do momentu kedy cez kľúčové slovo prechádzate, ostáva reklama skrytá a tým sa pri jej náhlom zobrazení znásobuje šanca, že si jej obsah určite všimnete. Ak vás natoľko zaujme, že sa z nej prekliknete na cieľovú stránku splnila svoj účel, ak nie budujete si povedomie o vašej značke či produkte zdarma.

“Pop up” efekt takejto reklamy v sebe prináša možnosť použitia rozmernejších obrazových formátov a dokonca videa, ktoré by ináč mohli narúšať rozvrhnutie a dizajn stránky.
O tom či takéto formáty nebudú nadmerne vyrušovať čitateľa danej stránky, je už debata pre prevádzkovateľov webu.

Na slovenskom internete je intextovou reklamou inClick a Billboard pokrytých už niekoľko desiatok webov a portálov. Patri medzi ne napríklad Pravda.sk, Hospodarske noviny, Pluska.sk, 24hod.sk, eTrend.sk, autobazar.eu, meeto.sk, topzena.sk...

Úspešnosť intextovej reklamy je teda v rukách inzerentov. Cielenie správnych stránok v kombinácii so špecifickými kľúčovými slovami je jediná cesta k úspechu.

Ak by ste s tvorbou intextovej reklamy alebo jej správou a optimalizáciou potrebovali poradiť, neváhajte sa na nás obrátiť.