Prečo nezabúdať na obrovský potenciál cenových porovnávačov?

E-shopy často zabúdajú na významný potenciál, ktorý cenové porovnávače prinášajú

Cenové porovnávače sú najrýchlejšia a najefektívnejšia možnosť, ako získať nových klientov; zväčšiť tak obraty e-shopu pri veľmi dobrom PNO. Napríklad len značku eyerim sme pri exporte rozvinuli do viac ako 10 porovnávačov ako napríklad ÁrGép, PriceRunner Sverige, PriceRunner Danmark, Jeftinije.hr, Пазарувай Лесно / Pazaruvai Lesno a ďalšie." Kissová, teamleaderka oddelenia cenových porovnávačov ui 42 digital

Pozrite sa na to, ako porovnanie cien môže zákazníkom pomôcť pri finálnom nákupnom rozhodnutí a e-shopom pri zväčšovaní obratov. Ako funguje Heureka reklama, recenzie, porovnanie? Na stránky ako Heureka.sk chodia spotrebitelia, ktorí už majú vopred vyhliadnutý tovar a hľadajú TOP cenu u predajcov. Heureka totiž prehľadne zobrazuje porovnanie ceny produktov od konkrétnych dodávateľov, ako i cenu dopravy či recenzie. Čím spotrebiteľovi významne zjednodušuje prehľad o produkte, finálnej cene a dodávateľovi.

Cenové porovnávače - Comparison shopping websites 

Porovnávač (comparison shopping website) je vlastne vyhľadávač, ktorý návštevníci e-shopov používajú na filtrovanie a porovnávanie produktov podľa ceny, vlastností, hodnotení a ďalších kritérií. Cenový porovnávač  je vhodný nástroj na prieskum cien a ďalších aspektov konkurencie. Na Slovensku sú najväčšie porovnávače Heureka.sk, Pricemania.sk a Najnakup.sk, v Česku sú to Heureka.cz, Zbozi.cz a Srovname.cz, v Maďarsku sú to Arukereso.hu, Argep.hu a Olcsobbat.hu, v Rumunsku sú to Compari.ro, Shopmania.ro a Price.ro. V Rakúsku a Nemecku sú cenové porovnávače menej dominantné a tam je potrebné pripraviť sa na marketing cez Ebay a Amazon. V niektorých krajinách (už aj u nás) patria medzi porovnávače aj Google Nákupy (Google Shopping). 

Price comparison shopping website, Porovnávače produktov, cien, Heureka

Aká je cieľová skupina na cenových porovnávačoch? 

Cenové porovnávače využívajú najmä zákazníci, keď už vedia, aký produkt chcú. Úvodnú fázu prieskumu už majú za sebou a hľadajú, v ktorom e-shope ho kúpia. Ak predávate v e-shope produkty, ktoré vyrábate len vy, napríklad tričká na zákazku, štandardné porovnávače nie sú vhodná forma marketingu. Ste jediný a zákazník vás nemá s kým porovnať.

Inšpiratívne porovnávače

V poslednej dobe sa objavujú aj porovnávače pre oblasti, kde zákazník nevie presne, čo chce, a hľadá inšpiráciu, napríklad Favi.sk pre nábytok, Glami.sk, pre módu a univerzálny Shopalike.sk. Kladú veľký dôraz na dizajn samotných stránok a najmä pekné a kvalitné fotky produktov, menej na štandardizované parametre ako na klasických porovnávačoch typu Heureka.

Rozhoduje cena, doprava, recenzie, iné faktory

Úspech porovnávačov u nás aj vo viacerých susedných krajinách strednej a východnej Európy je založený na našej nákupnej mentalite a aktuálnej ekonomickej situácii, keď hľadáme najmä nízke ceny. Už však nie je celkom pravda, že na predaj cez porovnávače sú nevyhnutné nízke ceny. Porovnávače sa totiž prirodzene snažia preferovať renomované e-shopy, ktoré im za to zaplatia. Preto prichádzajú porovnávače s novými formátmi reklamy a akciami, ktoré zdôrazňujú iné aspekty produktov a e-shopov, než je len nízka cena. Ide hlavne o hodnotenia a skladovú dostupnosť, ktorá je dôležitá najmä počas sezóny, napr. vianočnej.

Heureka: doprava zdarma - vplyv na obrat

Vždy pomôže aj zobrazenie výhod e-shopu, jeho reputácia a značka. Heureka napríklad organizuje každý rok v novembri akciu „deň dopravy zadarmo“, ktorá niektorým e-shopom dokáže urobiť týždňový obrat za jeden deň. Porovnávače zarábajú podobne ako už spomínané formy PPC reklamy, t. j. e-shopy platia za kliknutia na linky zverejnené v porovnávačoch. Z hľadiska e-shopu je dôležité byť na atraktívnych miestach v  porovnávači, aby potenciálni zákazníci klikli na odkaz do vášho e-shopu. Atraktívne miesta sú zvyčajne drahšie, a tak je situácia podobná ako v inej PPC reklame, kde hľadáte kompromis medzi nákladmi a potenciálnym ziskom.


V tejto časti vysvetlíme základné princípy potrebné na rozbeh a efektívny marketing cez porovnávače. Niektoré detaily sú technicky náročnejšie a pri ich realizácii budete potrebovať pomoc programátora, ktorý vyvíja váš e-shop. Princípy sú všeobecne platné pre porovnávače, kvôli praktickosti ich budeme uvádzať príkladmi z najväčšieho slovenského a českého porovnávača Heureka.

XML súbor /XML feed

Úvodná registrácia e-shopu na porovnávačoch je jednoduchá. Kľúčový je XML súbor s jednoduchým formátom, v ktorom sú informácie o vašich produktoch a ich
cenách. Tento XML súbor alebo slangovo nazývaný XML feed je uložený na vašom e-shope na konkrétnej URL adrese. Pri registrácii e-shopu potrebujete zistiť URL adresu XML súboru a zadať ju pri pridávaní vášho obchodu.

Správne zaradený produkt na cenovom porovnávači Heureka

XML súbor je zvyčajne automaticky vytváraný súbor, ktorý však niekto musí naprogramovať. Ak XML súbor ešte nemáte vytvorený, pripraví ho programátor alebo dodávateľ e-commerce CMS pre váš eshop. Špecifikáciu XML pre programátora nájdete ľahko na stránkach porovnávača. Každý porovnávač má vlastnú špecifikáciu svojho XML súboru. XML súbory pre bežné porovnávače bývajú súčasťou štandardných alebo krabicových e-commerce CMS. Po registrácii porovnávače automaticky nahrajú informácie o produktoch z XML súboru a pravidelne budú aktualizovať ceny, údaje o dostupnosti tovaru a ďalšie informácie.

Príklad XML súboru - feedu so stolovými hrami
Príklad XML súboru - feedu so stolovými hrami pre porovnávač

Audit kvality XML súboru

Kvalitne spracovaný XML súbor je základ úspechu na každom porovnávači. 

Najčastejšie chyby pri spustení PPC reklamy na porovnávačoch:

  1. Kategorizácia produktov je iná v e-shope a na porovnávači. To znamená, že kategórie produktov e-shopu sa nespárujú s kategóriami porovnávača. V takomto prípade sa môže stať, že produkty vášho e-shopu nie sú v tej istej kategórii, kde ich má vaša konkurencia, ale sú v inej kategórii s trochu iným názvom, v ktorej je len váš produkt a nikto ju nenavštevuje. 
  2. Názvy produktov e-shopu nedodržiavajú všetky pravidlá porovnávača,
    a tak sa produkty nezobrazujú v hlavnom porovnávaní, ktoré má najvyššiu návštevnosť. 

Ako pracovat s XML súborom? 

XML súbor si môžete skontrolovať manuálne, ale existujú aj nástroje na automatický audit. Populárnym nástrojom na audit a ďalšiu sprácu s XML súbormi je Mergado pre porovnávače na Slovensku a v Česku. Mergado podporuje rôzne formáty XML súborov a zadarmo získate ucelený prehľad najkritickejších chýb vo svojom XML súbore. Pre jednotlivé porovnávače môžu byť niektoré parametre kritické a ich zmena sa neprejaví automaticky po zmene XML súboru, ale musí ich skontrolovať pracovník porovnávača. Problémy môžu vzniknúť najmä v sezóne, kedy aj počas troch dní môže byť produkt v stave čakajúcom na schválenie, pričom e-shop prichádza o predaj v hlavnej sezóne. Pre Heureku sú to napríklad URL adresa, názov produktu a URL adresa obrázku. Tieto parametre počas sezóny radšej nemeňte. XML súbor by mal obsahovať všetky produkty e-shopu, ktoré chceme inzerovať. Ak chcete mať na porovnávači vždy aktuálne informácie, XML súbor by sa mal generovať minimálne 4 – 5-krát denne. Heureka sťahuje XML súbory zhruba každé 2 hodiny. Ak to porovnávač umožňuje, doplňte XML súbor o Dostupnostný XML súbor, ktorý obsahuje informácie o dostupnosti produktov. Heureka ho sťahuje každé 1 – 2 hodiny. Keď je XML súbor z vášho e-shopu tip-top, ste pripravený na ďalšie zlepšovanie viditeľnosti vašich produktov a e-shopu na porovnávačoch.

V ďalšom článku si povieme viac o:

Ak chcete vedieť viac o cenových porovnávačoch, zostaňte s nami, v ďalšom článku si povieme viac o: 

  • Certifikáte Heureka: Overené zákazníkmi
  • O tom, ako dosiahnut lepšiu efektivitu v cenových porovnávačoch. Ako merať konverziu?
  • Spárovaní produktov
  • Mergade
  • Zoradení e-shopov v ponuke produktov 
  • Cene za preklik
  • Ako odlíšiť vaše produkty a celý e-shop

Pozrite si výborné rady a postrehy k cenových porovnávačom ale i výkonnostnému online marketingu pre e-shopy v knihe E-shop od nápadu po úspech 

Kniha E-SHOP OD NÁPADU PO ÚSPECH vám vysvetlí všetko, čo potrebujete vedieť o fungujúcom e-shope. Zložité technológie približuje jednoducho a jasne, tak aby ich pochopil každý. Pokrýva celú škálu tém, ktoré sú pre e-shop v súčasnom konkurenčnom svete dôležité: online marketing, e-commerce CMS, UX, logistika, financie, automatizácia ako aj bezpečnosť.

Radi by ste využili efektivitu cenových porovnávačov? Kontaktujte nás kvôli konzultácii, radi vám poradíme a zistíme váš potenciál rastu.