Predstavenie BUXUSu 7.0 - prvá časť: rýchlejší rozvoj + nový dizajn

V júni sme vydali BUXUS 7.0. Je to zavŕšenie trojročného úsilia a otvára sa nám tým nová etapa vo vývoji BUXUSu. Nové verzie pripravujeme kontinuálne  už od roku 2000. V čom je táto tak výnimočná?

3 zásadné zmeny: redizajn, modulová architektúra, refaktoring na Laravel

Redakčný systém BUXUS 7.0 vyniká už samotným rozsahom zmien. Začali sme na ňom pracovať už v roku 2014. BUXUS 7.0 je zásadný technologický posun. Úplne sme prekopali črevá, ktoré sú vo vnútri (viac o novom frameworku Laravel sa dozviete v ďalšom článku) a zároveň “rozsekali” BUXUS z jednoliatej aplikácie na systém modulov. Zmeny boli také zásadné, že novú verziu nebolo možné pripraviť v priebehu niekoľkých mesiacov, a preto sme prvýkrát pracovali paralelne a počas dlhodobých príprav “sedmičky” sme zároveň vydávali nové verzie “šestkovej rady”.

Veľké technologické zmeny sú typické tým, že stoja ohromné množstvo úsilia, programátori sa z nich tešia, technicky posúvajú produkt míľovými krokmi dopredu, ale používatelia si, žiaľ, častokrát zmenu ani nevšimnú. Tentokrát je to inak. Pridali sme výrazný redizajn, takže BUXUS 7.0 editorov poteší sviežejším, modernejším a responzívnym rozhraním.

S novým frameworkom prichádza aj efektívna modulová architektúra, ktorá má dopad nielen na prácu programátorov, ale aj fungovanie biznisu. A spolu s architektúrou sme pripravili sme aj viac ako stovku modulov pre e-shopy aj obsahové weby. Vďaka nim vieme rýchlo a efektívne nasadzovať nové funkcie, aktualizovať ich a  nové bugfixy (opravy chýb) vieme nasadzovať v priebehu pár minút.

Modulárnosť a priebežné aktualizácie

Ako to bolo doteraz

Od vzniku BUXUSu v roku 2000 ho vývíjame s dôrazom na to, aby bol maximálne flexibilný. Neexistuje v ňom hranica, pri ktorej by sme klientovi povedali “To sa nedá”. Nekompromisná flexibilita nám umožňuje pripraviť na BUXUSe aj tak komplexné a špecifické weby, pri ktorých by si klient inak musel zvoliť možnosť vývoja na mieru “kompletne od nuly”. A to je drahšie, pomalšie, náročnejšie a tým pádom aj oveľa rizikovejšie.

Druhá zásada, ktorej sme sa vždy držali je “upgrade-ovateľnosť” (teda možnosť redakčný systém v budúcnosti aktualizovať, aj keď v ňom klient bude mať úpravy na mieru). Čo to znamená?

Každý webový projekt, ktorý pre klienta robíme, je separátnou inštanciou BUXUSu. Teda BUXUS nie je jedna veľká aplikácia, na ktorej bežia všetky naše weby a e-shopy, ale pre každého klienta spúšťame “jeho” BUXUS. Kto bol niekedy svedkom aspoň niekoľkoročného rozvoja veľkého projektu, vie, že tento prístup je ideálny v tom, že projekt nie je ničím limitovaný v rámci hostingu (môžete ho mať na vlastnom serveri, v cloude, podľa potrieb meniť výkon servra...) ani vývoja (môžete zasahovať aj do základných princípov systému, môžete do neho pustiť aj cudzích programátorov). O to náročnejšie je však zabezpečiť údržbu a upgrady všetkých projektov, pretože namiesto jednej veľkej aplikácie, spravujeme stovky rôznych unikátnych BUXUSov.

Väčšina agentúr to rieši tak, že po spustení každý web nechá žiť vlastným životom. Teda klientovi na objednávku dorobí čokoľvek, čo potrebuje, ale mimo toho sa samotný systém ďalej nerozvíja. Po niekoľkých rokoch nakoniec je zastaralá a klient si potom dá spraviť web nanovo (zväčša v spojení s veľkým redizajnom, ktorý býva rizikový). Ďalšie agentúry pracujú s “cudzími” open-source systémami. Výhodou je, že popri tom ako agentúra robí úpravy pre klienta, open-source komunita rozvíja systém ako taký. Z praxe ale poznáme niekoľko prípadov, pri ktorých sa veľký projekt kvôli dlhodobým úpravám na mieru vzdialil od svojich pôvodných open-source základov natoľko, že už sa nové verzie nasadiť nedajú.

Našou prioritou je, aby klient mohol s webom dlhodobo rásť a držať krok so zmenami v technológiach a vývojom online biznisu. S týmto cieľom produktový tím BUXUSu, nezávisle od klientských webov, pripravuje stále nové verzie nášho CMS a e-commerce systému. Aj keď sa klientov web upravuje na mieru podľa jeho potrieb, robíme to vždy tak, aby bol upgrade-ovateľný. V praxi to vyzerá tak, že máme projekty, ktoré sú s nami viac ako 10 rokov, priebežne menia dizajn, dopĺňame im funkcie na mieru a pritom raz za 2-3 roky si zaktualizujú aj verziu BUXUSu.

S BUXUSom 7.0 prichádza modulárnosť

Tak ako doteraz, aj nová verzia si zakladá na flexibilite, upgrade-ovateľnosti a k tomu pridáva tretiu konkurenčnú výhodu - modulárnosť. BUXUS 7.0  je prepracovaná skladačka, v ktorej môžete jednotlivé moduly upgradovať do istej miery nezávisle od ostatných a tak oveľa rýchlejšie nasadzovať vylepšenia, ktoré váš biznis posunú ďalej.

Zdá sa vám pojem “moduly” povedomý? Áno, už od prvej verzie nášho CMS, používame moduly (príkladom staršieho modulu je napríklad e-shop alebo správa fotografií). Tie ale boli navzájom natoľko prepojené, že po nasadení tvorili jednu aplikáciu, ktorá sa musela upgradovať ako celok. Vývoj technológii za posledných 17 rokov života BUXUSu nám umožnil prejsť na efektívnejšiu architektúru, kde moduly vieme prepojiť medzi sebou, doplniť funkcie na mieru a naďalej zostávajú samostatné. Teraz už neexistuje jedna aplikácia BUXUS, ale viac ako 100 oddelených modulov. Vďaka tomu náš typický klient už nebude čakať rok 2-3 na veľký upgrade, ale podľa potreby môže aktualizovať jednotlivé moduly, kľudne aj každý týždeň.

Nový dizajn “vnútra”

BUXUS sme zmodernizovali aj na pohľad. Nový dizajn je svieži, vzdušný a je responzívny, takže sa prispôsobuje aj práci na menších monitoroch, tabletoch a mobiloch...

Namiesto dlhého popisu sa pozrite sami:

Responzívnosť ukázaná na úvodnej stránke BUXUSu.

Redizajnované menu.

Zaktualizovali sme aj kód, ktorý dizajn generuje, takže ďalšie zmeny budú jednoduchšie a rýchlejšie. To sme si overili v praxi a od napísania prvej verzii tohto článku sme už stihli redizajnovať ďalšie stránky v BUXUSe.

Čo bude ďalej?

V prvom článku o BUXUSe 7.0 sme vám chceli predstaviť moduly a redizajn, pretože to sú zmeny, ktoré na prvý pohľad vidieť a pridávajú skvelé možnosti na akceleráciu vášho biznisu. V druhom článku popíšeme technické zmeny. Okrem nového frameworku sme pripravili viacero nástrojov a materiálov pre vývojárov. Naši klienti rastú a stále častejšie sa naši klienti aj noví záujemci pýtajú na možnosť najať a zapojiť vlastných programátorov do vývoja webu na BUXUSe. Vždy sme to umožňovali, nové nástroje a materiály to výrazne zjednodušujú. Ale o tom už si povieme v ďalšom článku.

Podrobnejšie informácie Vám veľmi radi poskytneme: ja - Peter Jakuš, produktový manažér BUXUSu - peter.jakus@ui42.com, alebo Katarína Tallová, obchodná manažérka ui42 - katarina.tallova@ui42.com.

Všetky nové weby a e-shopy robíme už automaticky v BUXUSe 7.0, takže noví klienti dostanú to najnovšie a najlepšie čo máme.

Zároveň budeme v spolupráci s našimi existujúcimi klientami postupne aktualizovať bežiace projekty. Klienti tak získajú nový dizajn BUXUSu a prístup ku stovke modulov ako napríklad wishlist, otázky k produktom, hodnotenia produktov, darčekové kupóny... Každému klientovi spolu s projektovým manažérom odporučíme vhodné moduly pre jeho projekt, tak aby z upgradu BUXUS vyťažil čo najviac pre svoj biznis.