Aj vám poklesli jarné predaje v eshopoch? Zistili sme dôvody

JARNÁ ÚNAVA slovenských e-shopov ?!

Ako postihla jarná únava obraty slovenských e-shopov? K tejto téme sme vyspovedali nášho šéfa PPC strediska Samuela Ondrišáka. 

Aktuálne zaznamenávame pokles na obratoch našich e-commerce projektov. Medziročný priemerný pokles rastu zaznamenávame na úrovni 10% za obdobie apríl a 20% za obdobie prvej polovice mája.

Tento aktuálny stav sme nazvali jarnou únavou. Viníme z toho najmä zmeny v počasí, obdobie sviatkov, hokejové úspechy* a iné faktory. Trend medziročných poklesov sme zaznamenali nielen na Slovensku, ale aj v iných krajinách, no najmä na slovenských e-commerce projektoch. Zamýšľali sme sa aj nad faktormi, ktoré nám mohli ovplyvniť výsledky.

Jarné počasie vs. online nákupné správanie

Tohtoročné májové počasie je viac daždivé, chladné a veľmi premenlivé. Počasie vo všeobecnosti ovplyvňuje psychiku i rozhodovacie procesy. Predpokladáme, že aj online nákupné správanie je ovplyvňované práve počasím a mení sa podľa neho chuť i nakupovať. V apríli bolo síce slnečnejšie a teplejšie počasie, vzbudzujúce chuť nakupovať online. Avšak práve tieto dni pripadli na sviatky a cestovanie.   

Napriek tomu nie úplne najkrajšie počasie nahráva napríklad práve niektorým segmentom. Ako napríklad cestovným kanceláriám, ktoré môžu z aktuálnej situácie ťažiť.  

Zaujímavé je tiež podotknúť, že e-shopy, ktoré predávajú spodné prádlo naďalej ostávajú v raste. Aký trend nám to napovedá si už ľahko viete domyslieť :)

Hokejové majstrovstvá, pracovné dni vs. sviatky  

Veľká noc bola tohto roku posunutá o takmer 2,5 týždňa neskôr oproti minulému roku. Na tento posun nadviazali dva štátne sviatky. Každý z nich uprostred týždňa. Predpokladáme, že tieto faktory výraznejšie ovplyvnili správanie ľudí. Sviatky podporili ľudí skôr v cestovaní, čerpaní dovolenky, v iných aktivitách ako v nakupovaní. Pozornosť najmä teraz je upriamená na hokejové majstrovstvá. Čo tiež odpútava aktivity online nakupovania. Ľudia totiž trávia večer pri hokejových zápasoch a komentovaných prestávkach, puboch a menej surfujú po e-shopoch. Segment je viac tematicky orientovaný na hokejové majstrovstvá, ako na bežné nákupy.

*Hokejové majstrovstvá si na RTVS pozrelo 1.360.000 ľudí 

Hokejové majstrovstvá, ktoré sa tento rok konajú na Slovensku zaznamenávajú obrovskú pozornosť. Ilustrujú nám ju aj čísla sledovania zápasu na RTVS. “Pondelkový hokejový zápas slovenskej reprezentácie proti Kanade, ktorý vysielala RTVS, bol tretím najsledovanejším zápasom majstrovstiev sveta v ére peoplemetrov. Na televíznej Jednotke si ho pozrelo 1.360.000 divákov s podielom na trhu 58,9 % v cieľovej skupine 12+, čím sa stal jednoznačným lídrom dňa.” Zdroj: hokej.rtvs.sk

S predajom online tiež zamával deň matiek. A na niektorých e-shopoch zaznamenávame prepad voči priemernej nedeli o 5-30%.

Pri analyzovaní situácie samozrejme berieme do úvahy aj iné ovplyvňujúce faktory, ako napríklad dĺžka nákupného rozhodovania a pod.

Aktuálnu situáciu monitorujeme

Aktuálnu situáciu podrobne vyhodnocujeme. Porovnávame kategórie, snažíme sa vylúčiť sezónnosť a iné ovplyvňujúce faktory. Dohliadame na to, aby sme neprespendovali klientom viac, akoby to bolo efektívne. Pri kampaniach nám pomáha automatizácia (MagicScript), ktorá rýchlo reaguje na znížený dopyt. Automaticky zníži bidy a zároveň automaticky zareaguje na pohyb trhu po prebudení dopytu. Veríme, že kampane v najbližšom čase uvidíme v lepších číslach.

Bude ešte zaujímavé sledovať, ako sa situácia na online trhu vyvíja. Snáď je to naozaj len otázkou jarnej únavy :) A čo vaše e-shopy?