Každý správny marketér by už mal myslieť na vianočné obdobie, keďže priemerné obraty účtov sa v tomto období vymykajú zvyčajnému priemeru. Poďte sa pozrieť, kedy je ten správny čas na spustenie vianočných kampaní a na čo je potrebné sa zamerať, aby ste dosiahli čo najvyššie obraty.

Nepodceňte vplyv Black Friday a Deň dopravy zdarma

Stále silnejúci trend vplyvu na zvýšenie nákupov počas  Dňa dopravy zdarma a  Black Friday je jasne vidieť v porovnaní rokov 2015 vs. 2016 už aj na Slovensku:

  • vyhľadávanie v súvislosti s  Black Friday medziročne vzrástlo o 36% (na 140 000 hľadaní) a tržby sa v medziročnom porovnaní priemerne zvýšili o 50%,
  • vyhľadávanie v súvislosti s Dňom dopravy zadarmo vzrástlo o 20% (na 5 000 hľadaní). V rámci Dňa dopravy zadarmo, do ktorého sa zapojilo 438 obchodov, zákazníci za 24hod vygenerovali 27 273 objednávok v celkovej výške 1,8 mil. €. (zdroj: Google)

Pri optimalizovaní kampaní na predvianočné obdobie nezabúdajte teda na silnejúci trend vyhľadávania v súvislosti s týmito dňami a zapracujte ich do reklamných textov, čím zvýšite CTR, ktoré spolu so zvyšujúcou sa konverznou mierou (podľa dát z Google vo vianočnom období až 6,88%) vyústi do vyšších obratov.

zvýšte CTR a konverzný pomer na maximumZdroj: Google

Zvýšená miera vyhľadávania darčekov

Vianočné obdobie je každoročne úzko späté s nakupovaním a vyhľadávaním darčekov. Zvýšená miera nakupovania a vyhľadávania začína už v polovici novembra a následne v priebehu decembra dosahuje tri výrazné vrcholy.

  • prvý decembrový vrchol je na Mikuláša,
  • druhý decembrový vrchol je v strede mesiaca,
  • tretí decembrový vrchol (ktorý väčšina z nás dobre pozná) je nakupovanie na poslednú chvíľu.

Je nutné, aby ste svoje kampane mali pripravené už začiatkom septembra. Myslite hlavne na dobré priemerné pozície, relevantné a pútavé reklamy a dôkladný search term reporting, ktorý zabezpečí, aby sa vaše reklamy nezobrazovali na nerelevantné výrazy.

Veľký potenciál majú aj kampane zamerané na hobby (táto kategória má najväčšie množstvo vyhľadávaní), ktoré odkazujú na konkrétne produkty (napr. pri hobby “behanie” je LP konkrétna kategória na eshope pre oblečenie a obuv pre bežcov).

Povianočné obdobie

Podľa dostupných dát od spoločnosti Google sa vianočná sezóna nekončí 24. decembra. Práve naopak, už po vianočnej večeri a v týždni po Vianociach sa výrazne zvyšuje vyhľadávanie obsahujúce výraz „výpredaj“, a to až na 17 000 vyhľadávaní, čo v medziročnom porovnaní znamená nárast až o 30%. Nezabudnite teda na milovníkov povianočných výpredajov ani vy a nastavte kampane tak, aby táto veľká skupina zákazníkov nakúpila práve u vás. Odporúčame neznižovať bidding, ale upraviť textáciu a nachystať špeciálne landing pages práve s tematikou výpredajov a doplnkového sortimentu. Získate tak výhodu oproti konkurenci, ktorá na tieto dôležité dni v roku nie je dostatočne pripravená.

vianočná sezóna nekončí 24. decembra

Nezabúdajte na YouTube

Pri našich tipoch nemožno opomenúť ani YouTube, ktorý je tretím najrozšírenejším internetovým vyhľadávačom. V Q4 roku 2016 bolo až 3,5 milióna vyhľadávaní v súvislosti s Vianocami a 30 000 vyhľadávaní v súvislosti s darčekmi uskutočnených práve na YouTube. Pri zostavovaní YouTube kampaní je dobré vedieť, že okrem vianočných kolied a vianočných filmov patria medzi najvyhľadávanejšie výrazy aj vianočné dekorácie a DIY (Do it yourself). Ak disponujete vlastným YouTube kanálom, skúste v tomto období pripraviť videá práve na danú tematiku a doplňte ich do svojho portfólia. Viete ich následne využiť aj v ďalších marketingových kanáloch a budovať tým nielen brand, ale práve motivovať k nákupu.

No a vy, ktorí ste sa doteraz spúšťania kampaní na YouTube báli, vedzte, že Vianoce sú tým najvhodnejším obdobím na to, aby ste YouTube dali šancu - odplatí vám to dobrou výkonnosťou.

nezabúdajte na Youtube

Zdroj: Google

Mobile is new black

Mobilný telefón je darček, ktorý poteší asi každého, preto je u mnohých pod vianočným stromčekom stálicou, resp. stávkou na istotu :-) Myslite preto na to, že priemerný počet denných inštalácií mobilných aplikácií sa oproti priemeru v decembri na Štedrý deň zdvojnásobuje, ale pri vytváraní remarketingových zoznamov buďte radšej opatrní, pretože títo používatelia sa nevyznačujú ich dlhodobým používaním. Tak isto rastie počet vyhľadávaní vo vianočnom období práve cez darček - nový mobil a preto myslite už teraz na rýchlosť a responzívnosť mobilnej verzie vášho webu, čím zefektívnite vašu inzerciu. Nezabúdajte, že podľa dostupných informácií od Googlu majú mobilné stránky, načítavajúce sa o 1 sekundu rýchlejšie, až o 27% vyššiu mieru konverzie.

mobile is new black

Zdroj: Prezentácia od Google z  Xmas workshop, Prezentácia - How to build from a startup successful business

Long story short - pri tvorbe kampaní na vianočné obdobie nepodceňte žiadne detaily a s ich prípravou začnite s dostatočným časovým predstihom už teraz. Zvážte možnosť zvýšenia obratu kampaní využitím kanála YouTube alebo zákazníkov nalákajte na Black Friday a Deň dopravy zdarma a potom si už len vychutnávajte stúpajúce obraty kampaní v Google Analytics/Google AdWords.

A na záver ešte malý tip z našich radov. Nákupné správanie ľudí vo vianočnom období nie je štandardné a preto cieľte remarketingové kampane na zákazníkov z tohto obdobia len vtedy, ak radi zbytočne vyhadzujete peniaze. :-)