13 myšlienok zo ShopExpo 2015 v Ostrave, ktoré zarezonovali

Na úvod. Bol som očarený samotným miestom, kde sa konferencia odohrávala. Krásne spojenie starého priemyselného parku a kongresového priestoru. Treba vidieť!

Zdroj: www.petramikulaskova.cz

K obsahu. Dvojdňový program prednášok, by sa asi dal kvalitatívne vyfiltrovať do jedného vypeckového dňa, a z pohľadu e-commerce marketéra ho hodnotím pozitívne a vyberám, čo vo mne zarezonovalo.

1. Tradičné média v našich končinách ešte nevyužívajú naplno silu sociálnych médií ako je to mu vo svete. Média, ktoré s tým u nás už začali môžu e-shopy využiť. Oni potrebujú zaujímavý obsah. Vám “stačí” kvalitný a zaujímavý obsah vytvoriť. Cieľom je, aby vás veľké účty na Twitteri, Facebooku, Instagrame… odzdieľali. Hľadajte “social”, “blog”, “youtube” celebrity a influencer-ov s dosahom na vašich zákazníkov.

Zdroj: marketingsales.tyden.cz

65% impresií (zobrazení príspevku alebo reklamy) na Facebooku je z mobilu

2/3 všetkých klikov na FB reklamy je z mobilu

Buď reklamu zapnite len na desktop alebo nájdite spôsob ako z tohto faktu vyťažiť.

2. Facebook ponúka stále viac nástrojov pre “advanced” marketérov. Stále platí, že ak ste PPC špecialista, ktorý vie využiť nové featury, váš e-shop z toho len profituje. Odporúčam!! pozrieť prezentáciu Honzu Podzimka, pre celý zoznam a agentúru PRIA, pretože sa od nich dá určite čím inšpirovať. “Multi-product ads dokážu robiť len 3rd party nástroje ako ROI Hunter”. A čo s typickým problémom: “My sme e-shop, my sme o produktoch a to je pre Facebook nuda”? Pozrite si ako s produktovými informáciami narába na FB Baťa alebo zoot.

    

3. Simona Kijonková zo Zásilkovna.cz mala veľmi praktickú prezentáciu pre české e-shopy uvažujúce o exporte. Jej prezentácia doslova burcovala k expanzii a poskytovala praktické informácie ako na to.

  1. CZ je skutočne presýtený trh 37 000 e-shopov – oni musia exportovať aby prežili (SK len 8000 e-shopov, DE “len” 30 000)
  2. Slovensko je pre český e-shop povinná jazda – bude ich u nás len pribúdať…
  3. Rakúsko má s 2x takým obratom v e-commerce ako Česko, len 7500 e-shopov, prevodom platí viac ľudí ako kartou ale Rakušania najradšej kupujú od “Nemeckého” e-eshopu.
  4. Poľsko je veľmi ťažký trh, cenovo citlivejší ako český, nacionalistický a vysoko konkurenčný. PayPal a bankový prevod tu vládne, karty sú 7% transakcií.
  5. Rumunsko spolu s Maďarskom sú perspektívne trhy s malou konkurenciou a rýchlym rastom. Na cenových porovnávačoch si ale veľmi neškrtnete.
  6. V Čechách veľmi dobre funguje Česká pošta, 41% e-shopov ju využíva aj na export.
  7. Z prieskumu na 233 eshopov sa chystá 58% vstúpiť tento rok na Slovensko (135).
  8. Zásilkovna poskytuje v každej krajine aj adresu na reklamácie a vratky. Nemusíte zriadiť ani účet v cudzine.

4. persoo.cz je jednoduchý nástroj na personalizáciu e-shopov. Vytvára profily zákazníkov, rozhoduje o najlepšej ponuke pre daného zákazníka, v reálnom čase upravuje obsah stránok. S podobnou logikou aktuálne používame modgen.net.

Najlepšie scenáre odporúčaní ale vznikajú, keď logiku nástroja nastavíte podľa reálneho človeka v predajni a keď s ním výsledky aj testujete na webe. Tak vznikol model, že ak si užívateľ vyfiltruje pod Talianskom dovolenku za 800€, boxík s odporúčaním mu povie, že za 880€ už môže ísť na Kanárske:) Príklad je ilustračný, no takýto upsell by stroj nevymyslel. Testovanie potvrdilo, že to funguje.

 

5. Ak chcete inšpiráciu pre písanie trefných nadpisov, statusov a predmetov emailu, twitter mi na konferencii objavil túto slečnu: 365copytriku.cz. Vyberám tipy, čo sa páčili mne:

,,Zatímco ve skutečně osobních dopisech vyjadřuje velké V ve Vy, Vám a Váš úctu a zdvořilost, v marketingových textech napsaných nikoli pro jednotlivce, ale pro masu, symbolizuje velké V lacinou podlézavost.” 
(Martin Groman)

 ,,Když chcete svůj text zlepšit o 100 %, tak ho o 50 % zkraťte.”
(Martin Vymětal)

Stejná situace, různé pojetí: 
1. Předmět v e-mailu: ,,Máme 5. narozeniny!”
2. Předmět v e-mailu: ,,My máme 5. narozeniny, vy máte 15 % slevu”
(Mixit.cz)

6. O Everlane.com  sa už písalo v slovenskom FORBES a vo svojej prezentácii ju pripomenul aj Michal Pastier (#započul som niečo ako obrat 400 000$ denne). Jej koncept predávania oblečenia som si zosumarizoval štyrmi slovami: #100% transparentné #kvalitné #funkčné #pekné

Jej marketing ako šikovne využitie trendov aj anti-trendov v spoločnosti: #nosweetshops #kvalita za rozumnú ceknú vs. #povieme vám naše marže.

No povedzte si sami, budete browsovať hodinu ebay, kvôli podobnému ruksaku o 5$ lacnejšiemu alebo si skočíte do Bory Mall po 135€ alternatívu s vašou obľúbenou výšivkou značky… Ja nie. Zaklincovalo ma aj toto Free shipping on your first order. A jednoduchá call to action na získanie registrácie: “Get 25$”

7. Čiže mne sa potvrdzuje, že ak všetci riešia problém tak, skúsim ho radšej vyriešiť úplne inak. Príklad zo sveta “social”: čím kratší status tým lepší… Martinus uverejnil do statusu celú knihu :) #antitrendy fungujú ak majú pridanú hodnotu pre zákazníka. A tu sa hodí typ #142 z 365copytriku.cz:

Který popisek vás na krabičce špaget přesvědčí spíš? 
1. ,,Pšenici se věnujeme s vášní nastřádanou za více než sto let…”
2. ,,Nikdy nelepí.”
Správně. Ten druhý, protože v něm vidíte jasný přínos.

8. Rovnako je blbosť zobrať agregovanú štatistiku, že najviac času strávia ľudia na Facebook na obed a večer a uverejňovať statusy len vtedy. #nebudovca lebo veľa oviec idúcich rovnakým smerom = stádo:) a v stáde si ťa nikto nevšimne.

Michal ukázal aj niekoľko pekných príkladov, kedy v kampani nekomunikovali “features” produktu ale benefity produktu pre zákazníka. A tu sa fakt treba zamyslieť…, lebo aj naše e-shopy v tomto majú čo zlepšovať. Čo je feature a čo benefit?

“Doručenie do 24h” alebo “Objednávky do 16.h, doručíme zajtra”

“Certifikovaný obchod” alebo “Problémy s originalitou, alebo záručným servisom? U nás nehrozia”

“Kamenná predajňa od 1995” alebo “Predávame od 1995, vieme poradiť”

9. Tomáš Jindříšek z Dark Side poukázal na fakt, že nakupovanie v e-shopoch už nie je iba pre "ty divné ajťáky", ale ide o mainstreamovú aktivitu. Zdôraznil že budovanie značky pre e-shopy je nevyhnutnosť. Nestačí poskytnúť svojim zákazníkom zľavy – tie poskytuje každý a zákazníci ich dnes považujú za samozrejmosť. Dôležité je sa odlíšiť, aj maličkosťou ako napríklad vyhľadávanie podľa farieb. Úspešné e-shopy majú ceny všeobecne vyššie, pretože k ich silnej značke sú spotrebitelia lojálnejší. Príklad si možno zobrať od zoot.cz alebo woox.cz

10. James Cusumano na svojej záverečnej prednáška prvého dňa povedal pre mňa dve veľmi dôležité veci:

You have to follow your life purpose.” a  “We don’t realize how powerful our spirit is!

Tento človek viedol podľa svojej prezentácie neobyčajný život rockovej hviezdy, farmaceutického biznismena a miliónara, filmového producenta až zakotvil pri Prahe ako majiteľ exkluzívneho hotela.

11. Marek Prokop sa vo svojej prezentácii zameral na analytiku a prieskum vlastných zákazníkov. Upozorňoval na sledovanie metrík, ktoré v Google Analytics nevidíme. Rast počtu nových zákazníkov a rast počtu objednávok na jedného zákazníka.

Pozn.: treba si pozrieť aj Honzu Tichého a jeho prednášku na Data reštarte. “Custom dimenzie v GA, aby sme videli podľa kocky, ako sa správajú jednodtlivé segmenty zákazníkov.

12. Prezentácia od CEO Českej Heureky bola plná štatistík

V 2015 odhaduje Heureka 20% medzišočný rast v e-commerce, čo predstavuje trh o veľkosti 2,9 mld. eur.
Aktuálne 37 000 eshopov v CZ, ale za posledný rok pribudlo len +100, trh je saturovaný a niekoľko kľúčových hráčov ovláda 1/3 trhu.
Heuréka chýsta nový prehľad trhových podielov e-shopov v admine.

13. Punchline z prezentácie Social Sharks: “Každý kontakt so zákaznikom je marketing.” Facebook správa, email, sms, telefonát. Nezabúdajte na to a vyhodnocujte ako ste v tejto komunikácii dobrý.

By the way, stihli sme s klientom vyliezť aj na kus veľkej rúry.